
Δύο Φίλες, 1946
Λάδι σε μουασαμά, 160 x 104 cm
Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αθήνα
Το έργο του Γιάννη Μόραλη κατακλύζεται από έναν αισθαντικό ρομαντισμό, πλήρως σχηματοποιημένο σε μία μορφή ακραίας γεωμετρίας, όχι ανεξάρτητο από τη γενικότερη τάση εκλογίκευσης της ελληνικής πραγματικότητας. Μελετώντας την καλλιτεχνική δημιουργία του ζωγράφου ανακαλύπτεται ένας κόσμος συνεχούς αναζήτησης και ουσιαστικού προβληματισμού. Αρχικά, η εργασία σε πορτρέτα δουλεμένα μετωπικά σε έναν αβαθή χώρο αποκαλύπτει περίτρανα την ενασχόλησή του με την ελληνιστική και αναγεννησιακή ζωγραφική. Αργότερα, στραμμένος προς την κλασική αρχαιότητα, με βλέμμα ωστόσο κριτικό, θα στιγματίσει το έργο του, το οποίο αναμφισβήτητα αποθεώνει το γυναικείο γυμνό, εν αντιθέσει με τον Τσαρούχη στον οποίο πρωταγωνιστεί το ανδρικό πρότυπο.
Επιτύμβια Σύνθεση Γ, 1958-1963
Λάδι σε μουασαμά, 150 x 150 cm
Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αθήνα
Λάδι σε μουασαμά, 150 x 150 cm
Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αθήνα
Το 1947, ημερομηνία σταθμός για την εξέλιξη του καλλιτέχνη όσο για την πληγή του ελληνικού ακαδημαϊσμού, αποτελεί η εκλογή του ως τακτικού καθηγητή στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Την δεκαετία του '50 την εμφάνισή τους πραγματοποιούν οι επιτύμβιες κόρες του Μόραλη, σύμβολο της επιβεβαίωσης του διπόλου Έρως-Θάνατος που αρέσκεται να απεικονίζει ο ζωγράφος. Οι γυναίκες του, μελαγχολικές σε στάση βαθύτατου στοχασμού, περικλείονται σε έναν απόλυτα σχηματοποιημένο χώρο, όπου η λογική εδραιώνεται στο καθολικότερο αισθηματικό πλαίσιο που τίθεται από τη βούληση του Μόραλη. Γραμμές πλήρως αρμονικές αναγάγουν τη ζωγραφική σε μια τρυφερή γεωμετρία.
Στην τελευταία περίοδο της ζωής του οι συνθέσεις γίνονται ολοένα πιο αφαιρετικές, η παλέτα γίνεται πιο βαθύχρωμη, αντανακλώντας το ίδιο το αισθητικό πρόβλημα που βασάνιζε τον καλλιτέχνη. Με την πάροδο του χρόνου η λυρική ζωγραφικότητα εγκαταλείπεται και τη θέση της λαμβάνει το λιτό περιγραφικό στοιχείο: γραμμές, σχήματα, χρώματα συζευγμένα σαν ιδεογράμματα αποθεώνουν τη λογική μιας εικόνας, ανεξάρτητης της μονοδιάστατης αντιμετώπισης της ανθρώπινης μορφής. Ο Γιάννης Μόραλης απέδειξε αξιομνημόνευτα στον ελληνικό χώρο τη δυνατότητα ομιλίας στο θεατή με όσα λιγότερα μέσα του επέτρεπε ο καμβάς του. Ένας πραγματικός έρωτας γραμμών και χρωμάτων, ένας εναγκαλισμός αφαιρετικότητας και ρομαντισμού, συνοψίζουν το έργο του μεγάλου δασκάλου.
Ένας ελάχιστος φόρος τιμής στο μεγάλο ζωγράφο του 20ού αιώνα.
ReplyDeleteεύγε, υπέροχος!!
ReplyDeleteΆφησε και αυτός το λιθαράκι του..
ReplyDeleteΕυχαριστώ, celsius!
ReplyDeleteΗφαιστίωνα, ήταν μια μεγάλη μορφή στον κόσμο της τέχνης. Η απουσία του θα είναι αισθητή. Μέγάλος δάσκαλος και εισηγητής του μοντερνισμού στον ελληνικό χώρο.
ReplyDeleteΕδώ και λίγο καιρό οι μαθητές του έκαναν μια έκθεση στην Σχολή Καλών Τεχνών ως αφιέρωμα στον μεγάλο δάσκαλο. Από τους πλέον αγαπημένους καλλιτέχνες τους οποίους εκτός από την αξία του καλλιτεχνικού τους έργου, διακρίνει μια ιδιαίτερη σοφία.
ReplyDeletedyosmaraki,
ReplyDeleteΠληροφορήθηκα το πρωί από φίλο για τη διεξαγωγή της έκθεσης. Όσον αφορά το Μόραλη από τη δική μου οπτική γωνία δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα που κατάφερα να δω με άλλη κριτικη ματιά το έργο του. Ίσως και λόγο ηλικίας δεν μπορούσα να κατανοήσω την αφαίρεση που πρόβαλε στους πίνακές του.
Ναι, χαθήκαμε. Έχω αρκετές υποχρεώσεις και πραγματικά δεν είχα σκοπό να αναρτήσω κάτι, αλλά δεν μπορούσα να παραβλέψω το θάνατο του Μόραλη.
Χαιρετώ!
Σ'ευχαριστούμε που έκανες την ανάρτηση, εξαιρετική η αναφορά σου στο Μόραλη..
ReplyDeleteΝα σαι καλά Antoine
thank you antoine
ReplyDeleterip
ωραίο πόστ αν και δεν συμπαθώ κανέναν Έλληνα ζωγράφο.
ReplyDeleteΑλήθεια ΠΟΙΟΣ εκπροσωπησε την "κυβερνηση" στην Κηδεία?
ReplyDeleteΔυστυχώς ο ΚΑΝΕΝΑΣ
kai ti einai h kuvernhsh,
ReplyDeleteupeuthunh gia memorial service pantos kallitexni? :/
Margo,
ReplyDeleteΕγώ σ'ευχαριστώ που το διάβασες.
Καλές Γιορτές!
mahler,
ReplyDeleteΜην είσαι τόσο προκατειλημμένος. Υπάρχουν μερικά διαμάντα που πρέπει να ανακαλύψεις.
Άγρυπνε Φρουρέ,
ReplyDeleteΔεν μπορώ να αξιολογήσω την απουσία εκπροσώπου από την κυβέρνηση παρά από το σύνολο του πολιτικού χώρου. Εξάλλου δεν γνωρίζω και τις πολιτικές πεποιθήσεις του Μόραλη.
με ενδιαφέρουν κυρίως αυτά που μπορώ να φορέσω χοχοχοχο
ReplyDeleteAntoine πολύ όμορφη εγγραφή!Ναι,πράγματι ήταν μεγάλος!΄Ενας κορυφαίος δάσκαλος του Μοντερνισμού. Είχα δει την έκθεση με τα πρώιμα έργα του στο ΜΙΕΤ πέρυσι, αλλά δεν πρόλαβα εκείνη στα εργαστήρια της Καλών Τεχνών.
ReplyDeleteΚαλά Χριστούγεννα:))
Χρόνια πολλά και να περάσεις τα πιο όμορφα Χριστούγεννα!
ReplyDeleteΘαυμάσια ανάρτηση, όπως πάντα! Μας λείπεις...
magdalini36,
ReplyDeleteΠρώτη φορά είχα δει έργα του στην Εθνική Πινακοθήκη και μπορώ να πω ότι δεν έδωσα απολύτως καμία σημασία. Τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν εύκολα την αφαίρεση.
Καλά Χριστούγεννα!
μαριάννα,
ReplyDeleteΚαλές γιορτές και σ' ευχαριστώ που περνάς ακόμη και τώρα που απουσιάζω!
εύγε, αντώνη :)
ReplyDeleteYπέροχη ανάρτηση. Χρόνια πολλά και καλά Χριστούγεννα!!!
ReplyDeleteΑντάξιά του η απόδοση τιμής που του έκανες.
ReplyDeleteΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Ιδομενέα,
ReplyDeleteΚαλά Χριστούγεννα και από εδώ!
mystery girl,
ReplyDeleteΝα έχεις όμορφα Χριστούγεννα! Σ' ευχαριστώ πολύ!
sot,
ReplyDeleteΑνταποδίδω τις ευχές! Καλά Χριστούγεννα!
Χρόνια πολλά, Αντουάν μου!
ReplyDeleteΜεγάλος ζωγράφος ο Μόραλης!
Φιλιά!
Ε, καλά... ήμουν σίγουρη ότι θα έκανες ανάρτηση για τον Μόραλη, Antoine!
ReplyDeleteΑλλοίμονο αν δεν έγραφες ΕΣΥ γι' αυτόν!!!
Πολλά φιλιά και ευχές για μια δημιουργική και ολόφωτη νέα χρονιά,
γεμάτη τέχνη, γνώση (όχι σκέτη, συνδυαζόμενη με σοφία), προβληματισμό, ευαισθησία, ψυχραιμία και πάνω από όλα ... αγάπη!
Lorelei Am Rhein,
ReplyDeleteΚαλή χρονιά με πολλά φιλάκια!
Ματς μουτς!
Flora,
ReplyDeleteΝομίζω πως είχα χρέος να κάνω ένα μικρό -έστω- αφιέρωμα για το έργο του.
Ανταποδίδω όλες τις ευχές και ελπίζω να σας βλέπουμε συχνότερα με τη νέα χρονιά!
JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS,
ReplyDeleteΚαλή χρονιά και χρονιά πολλά!
Μπράβο, Αντουάν... Τις ευχές μου σε όλους σας!
ReplyDeleteκαι γω ελπίζω να έρχομαι συχνότερα Antoine.
ReplyDeleteΓια μένα τα ιστολόγια σαν το δικό σας είναι ανάσα ζωής...
Φιλιά πολλά!
Καλή χρονιά, Σταυρούλα!
ReplyDeleteΜεγάλη απώλεια για τον ελληνικό αλλά και ευρύτερο εικαστικό χώρο. Είχα δει πρόσφατα το αφιέρωμα που του είχε κάνει η κρατική τηλεόραση, τόσο προσιτός και σεμνός, τόσο ζεστός άνθρωπος...
ReplyDeleteΠολύ όμορφο το αφιέρωμά σου και οι πίνακες που επέλεξες αντιπροσωπευτικοί της εικαστικής του πορείας.
Καλή Χρονιά, ό,τι επιθυμείς!
Χρόνια πολλά
ReplyDeleteΝα είναι ακόμα μια πολύ καλή χρονιά για σένα και όσους είναι κοντά σου.
http://sterwa.ru/forums/konyak-stoletnei-vyderzhki/s-dnem-voenno-morskogo-flota/
ReplyDeletehttp://www.beyouranimal.com/viewtopic.php?f=6&t=3656&p=9604
http://www.articlesonline.org/forums/viewtopic.php?p=65666
http://www.freezlo.com
ReplyDeleteklassika antoine esy evales tetoia anartisi!!!
ReplyDeleteexeis prosklisi gia bloggame sto blog mou,mpes na deis!!!
kalhmera!!!
Antoine...
ReplyDeleteέχει εξεταστική τώρα και δεν γράφεις, ε;
... άντε, καλή επιτυχία!