November 23, 2007

Back to Impressionism...


Vincent Van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία, 1889
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 57,15 x 43.82 εκ.

Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον


Το πορτρέτο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο δημιουργίας αυτοπροσωπογραφιών του ζωγράφου ανάμεσα στον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του 1889, όταν είχε γυρίσει από το νοσοκομείο του Σεν-Ρεμί. Η συγκεκριμένη
αυτοπροσωπογραφία είναι η πρώτη που ζωγράφισε και απεικονίζεται με την ποδιά του ζωγράφου, την παλέτα και τα πινέλα. Η δημιουργία παρόμοιων πορτρέτων και ειδικά αυτού που εμφανίζεται με τα σύνεργα της ζωγραφικής φανερώνει τη συνειδητοποίηση του Βαν Γκογκ ότι έτσι θα ξεπεράσει τις κρίσεις της ασθένειάς του και θα προφυλάξει τον εαυτό του από την ψυχολογική καταρράκωση.

Το φόντο του πίνακα αποδίδεται με χοντρές πινελιές και έρχεται σε αντίθεση με τα χρώματα των μαλλιών και του προσώπου με σκοπό να τονιστεί η καταπόνηση και η ψυχική εξασθένιση. Για το πρόσωπό του ο Βαν Γκογκ χρησιμοποιεί πινελιές κίτρινου και πράσινου χρώματος δηλώνοντας πως δεν έχει συνέλθει από την τελευταία κρίση της ασθένειάς του και, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν χλωμός σαν φάντασμα. Η χρήση λευκού, κίτρινου και πράσινου χρώματος είχε σκοπό να αποδώσει την άρρωστη όψη του.


Maurice Denis, Οι Μούσες, 1893
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 171,5 x 137,5 εκ.

Μουσείο Ορσέ, Παρίσι


Ο Μορίς Ντενί θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές της ομάδας των ναμπί. Οι Μούσες είναι ένα από τα διασημότερα έργα του ζωγράφου, ενώ η σύνθεση του πίνακα καταδεικνύει τις επιρροές που δέχεται ο Ντενί από το Σεριζιέ στο συνθετισμό και την τεχνοτροπία. Το θέμα του έργου εντάσσεται στις καθημερινές σκηνές του ιμπρεσιονιστικού κινήματος.

Ο καλλιτέχνης απλοποιεί τόσο τη σύνθεση του έργου, ώστε το αποσπά τελείως από την πραγματικότητα. Οι μορφές παριστάνονται ακίνητες, τα δέντρα σχεδόν αφύσικα, ενώ το χώμα, γεμάτο σκόρπια φύλλα θυμίζει περισσότερο χαλί παρά το έδαφος. Έτσι, ο Ντενί συμβάλλει στην αφαίρεση της εικόνας. Οι γραμμές είναι διακοσμητικές συνοδεύοντας κυματιστά τις μορφές των οποίων αναδεικνύει την κομψότητα. Οι κάθετες γραμμές των κορμών, μοναδικά στοιχεία του πίνακα που φαίνονται να έχουν πάχος και όγκο, αντικρούουν τη γραμμική απαλότητα των γυναικών. Ο ζωγράφος κατάφερε να ζωγραφίσει έναν επιβλητικό με μαγική ατμόσφαιρα πίνακα.




Berthe Morisot, Το λίκνο, 1872
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 56 x 46 εκ.

Μουσείο Ορσέ, Παρίσι


Το λίκνο παρουσιάστηκε στην πρώτη έκθεση των ιμπρεσιονιστών το 1874. Το θέμα της μητρότητας και της οικογένειας είναι από τα πιο προσφιλή στη Μοριζό, ο οποίος την ίδια χρονιά παντρεύεται τον Εζέν Μανέ, αδελφό του μεγάλου ιμπρεσιονιστή Εντουάρ Μανέ, με την οποία θα αποκτήσει μια κόρη, τη Ζιλί.

Ο κόσμος των ιδιωτικών στιγμών της καλλιτέχνιδας αναδύεται με συγκινητική ένταση και φρεσκάδα.
Το βλέμμα της γυναίκας , το χέρι που παίζει με την άκρη της κουνουπιέρας, τα ήρεμα χαρακτηριστικά της μικρής που κοιμάται κρυμμένη κάτω από το τούλι της κούνιας. Η ένταση της ατμόσφαιρας είχε ως αποτέλεσμα να θεωρηθεί η σκηνή σύγχρονη απόδοση του θέματος της Γέννησης. Ακόμη, η επιλογή των χρωμάτων και απαλότητα του συνόλου φανερώνουν τις επιδράσεις της ζωγράφου από το δάσκαλο της, Καμίγ Κορό. Η Μπερτ Μοριζό συγκαταλέγεται αναμφισβήτητα στους εκλεπτυσμένους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους.


Edgar Degas, Dancers in pink

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

Πηγή:
Μεγάλα Μουσεία, Παρίσι - Μουσείο Ορσέ, Electa 2006
Μεγάλα Μουσεία, Ουάσιγκτον - Εθνική Πινακοθήκη, Electa 2006

9 σχόλια/comments:

Lorelei Am Rhein said...

Πολύ ωραίο ποστ και σημαντικούς ζωγράφους επέλεξες να αναρτήσεις!

O Degas πολυαγαπημένος μου, έχει φιλοξενηθεί σε πολλά ποστς μου!
Χαίρομαι πολύ, που τον βλέπω κι εδώ και μάλιστα στον αγαπημένο πίνακα
Οι χορεύτριες με τα ροζ!

Σού αφιέρωσα έναν πίνακα του Μιρό με τον πιο λυρικό και μακροσκελή τίτλο, που έχει δοθεί σε πίνακα, αλλά στα σχόλια!
Πήγαινε να το δεις.
Θα το αναρτήσω και σε ποστ προσεχώς, πάντα αφιερωμένο!

Φιλιάααααααα!

Antoine said...

Είχα περίπου δύο εβδομάδες να αναρτήσω κάτι συγκεκριμένο. Οι ιμπρεσιονιστές ήταν μια τελευταία σκέψη που τελικά μου άρεσε και εμένα πολύ.

Μου δόθηκε η ευκαιρία να μελετήσω τη Μοριζό και να γνωρίσω -από τώρα τον λάτρεψα- το Ντενί. Οι Μούσες του πραγματικά αποτελούν κόσμημα στην ιστορία της τέχνης.

Ευχαριστώ πολύ για το "A Dew Drop Falling from a Bird's Wing Wakes Rosalie, who Has Been Asleep in the Shadow of a Spider's Web" του Μιρό...

Dawkinson said...

η προβολή γυναίκας δημιουργού ήταν για εκείνη την εποχή πολύ μεγάλο θέμα. εύγε. και πάλι.

Νίκος Κ. said...

πέρα από τους όμορφους πίνακες ξεχωρίζω και τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες που τα συνοδεύουν.Μπράβο!

Antoine said...

@Dawkinson,

Ελπίζω σύντομα να παρουσιάσω σχεδόν όλα τα έργα της Μπερτ Μοριζό. Η ζωγραφική της με έχει μαγέψει, κάτι που κανείς άλλος ιμπρεσιονιστής δεν το κατάφερε.
Η γυναίκα έχει την καλαισθησία μέσα της...


@Νίκο Κ.,

Σε είχα στο μυαλό μου, όταν έγραφα για το Βαν Γκογκ. Θυμάμαι που μου είχες ζητήσει ένα slide αφιερωμένο σ'αυτόν.

sot said...

Πολύ σπουδαίο κίνημα στην Τέχνη.
Μακάρι να είναι μια απλή εισαγωγή και να βρεις χρόνο και διάθεση να κάνεις για όλους αυτούς (+ κάποιους άλλους ιμπρεσιονιστές) ιδιαίτερα αφιερώματα

μαριάννα said...

Τώρα τί να πρωτοπεί κανείς εδώ; Εμένα είναι και οι αγαπημένοι μου ζωγράφοι οι ιμπρεσσιονιστές, οπότε καταλαβαίνεις... :)
Μακράν όλων λατρεμένος ο Alfred Sisley, με το Snow at Argenteuil να ξεχωρίζει!
Θα πω και πάλι μπράβο και συγχαρητήρια για την παρουσίασή σου! Κι ευχαριστούμε για την προσφορά σου...

Horace said...

πολύ ωραία παρουσίαση!
και όμορφη η επιλογή από τους πίνακες..!

( α και ένα αστείο.. Θυμάμαι πέρυσι που "έπεσε" το μάτι μου σε ένα site που είχε τον πίνακα Μούσες του Denis.. η απορία μου είναι γιατί είναι οι Μούσες 8?!? αφού δεν είχα δει τη μία που κρύβεται.. :)

την καλησπέρα μου!

Antoine said...

Horace,

Δεν είδες την ένατη μούσα πίσω από το δένδρο; Μα... είναι δυνατόν!
Μου λες ότι είδες κι άλλο blog με Denis(;)...
Μμμ, πρέπει να το αναζητήσω.

Categories