Marc Chagall, I and the Village
Marc Chagall, I and the Village 1911
Oil on canvas, 192,1 x 151,4 cm
Museum of Modern Art, New York
Oil on canvas, 192,1 x 151,4 cm
Museum of Modern Art, New York
"O Chagall δεν αναλύει τα αντικείμενα, αναλύει τις αναμνήσεις του", παρατήρησε εύστοχα ο Werner Haftmann [1]. Το έργο του I and the Village, Εγώ και το Χωριό δηλαδή, αποτελεί ένα από τα διασημότερα του καλλιτέχνη αλλά παράλληλα ένα κι απ' τα πιο αντιπροσωπευτικά του. Ο πίνακας είναι φιλοτεχνημένος κατά το δεύτερο έτος παραμονής του στο Παρίσι και αδιαμφισβήτητα ζωντανεύει τα βιώματά του στο Vitebsk, της γενέτειράς του στα ρωσοπολωνικά σύνορα.
Οι φτωχοί Εβραίοι γονείς του ακολουθούσαν το δόγμα του Χασιδισμού, γεγονός που επηρέασε καταλυτικά τη ζωγραφική του Chagall. Η προσθήκη κυρίως ζώων είναι θεολογικά ερμηνεύσιμη, καθώς γι' αυτό το δόγμα του ιουδαϊσμού αποτελούν σύνδεση με το σύμπαν, όπως άλλωστε φανερώνουν οι κυκλικές τροχιές στο μέσο του έργου και ιδιαίτερα η σεληνιακή έκλειψη στην αριστερή κάτω γωνία.
Ο Chagall δε διστάζει να τοποθετεί τον εαυτό του στα έργα του. Μια μεγάλη αυτοπροσωπογραφία του σε πράσινες αποχρώσεις καταλαμβάνει σχεδόν το δεξί κομμάτι του πίνακα. Η ματιά του είναι προσηλωμένη στη δεύτερη μεγάλη φιγούρα στα αριστερά, την κεφαλή μιας λευκής αγελάδας, η οποία εμπεριέχει τη μικρογραφία της στο σημείο κάτω από το μάτι της με τη λεπτομέρεια του αρμέγματός της από μία χωρική. Ως τόπος "δράσης" επιλέγεται το Vitebsk, το οποίο και απεικονίζεται με μία χρωματική ποικιλία στην κορυφή του έργου. Ένα ζευγάρι χωρικών περπατά προς την πόλη -η λεπτομέρεια της ανάποδης γυναίκας είναι συχνή στο Chagall, αλλά είναι ένα στοιχείο που εντοπίζεται και στη ζωγραφική του Paul Klee- ενώ στο ίδιο το Vitebsk παρατηρούμε την εκκλησία και τα σπίτια του.
Τα κινήματα που κυριαρχούσαν στις αρχές του 20ού αιώνα στο Παρίσι (Φωβισμός, Κυβισμός, Ορφισμός) ασκούν βαθύτατη επίδραση στη συναρμολόγηση των συνθέσεων του Chagall. Ο ζωγραφικός καμβάς χαρακτηρίζεται ως μία επιφάνεια, στην οποία η σύνθεση δεν πραγματοποιείται εν συνειδήσει, αλλά αναγεννά μνήμες σε επαλληλίες. Διαφανή επίπεδα αλληλοδιαπλέκονται, αποτυπώνουν βιώματα και πλάθουν έναν κόσμο ονειρικό και ενστικτώδη. "Γραμμές, άγγελοι, τρίγωνα, τετράγωνα", σε μια μεταγενέστερη δήλωσή του, "με κράτησαν μακριά στους μαγεμένους ορίζοντες". Η ιδιότυπη γεωμετρία του Chagall του επέτρεψε να ανακαλεί την πατρίδα του και να ξετυλίγει την ονειρική του μνήμη. Σ' αυτό συνηγορεί και η χρώση των πινάκων του. Η αντίθεση μεταξύ κόκκινου και πράσινου τείνει να ενωθεί με το ενδότερο φως του έργου σε συμπαράσταση του μπλε και του κίτρινου.
Ο διαζευκτικός κυβισμός του Chagall αυτήν την περίοδο δεν αποτυπώνει την αστική τάξη, εν αντιθέσει εντρυφά στο μαγικό και πλάθει ένα νοσταλγικό παραμύθι. Ο πίνακας γι' αυτόν είναι μια επιφάνεια καλυμμένη με αναπαραστάσεις πραγμάτων, όχι σχημάτων. Ως εκ τούτου οι μορφές του Εγώ και το Χωριό αποκτούν μία οικειότητα, ιδιαίτερα για τους απλούς ανθρώπους της υπαίθρου, καθώς εκφράζουν ποιητικά τις καθημερινές φάσεις της ζωής.
[1] Ιστορικός τέχνης. Γεννήθηκε στο Glowno της Πολωνίας το 1912 και το γνωστότερό του σύγγραμμα είναι "Η ζωγραφική του 20ού αιώνα". Διετέλεσε διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης του Βερολίνου από το 1967 έως το 1974. Πέθανε το 1999 στη Βαυαρία.
Οι φτωχοί Εβραίοι γονείς του ακολουθούσαν το δόγμα του Χασιδισμού, γεγονός που επηρέασε καταλυτικά τη ζωγραφική του Chagall. Η προσθήκη κυρίως ζώων είναι θεολογικά ερμηνεύσιμη, καθώς γι' αυτό το δόγμα του ιουδαϊσμού αποτελούν σύνδεση με το σύμπαν, όπως άλλωστε φανερώνουν οι κυκλικές τροχιές στο μέσο του έργου και ιδιαίτερα η σεληνιακή έκλειψη στην αριστερή κάτω γωνία.
Ο Chagall δε διστάζει να τοποθετεί τον εαυτό του στα έργα του. Μια μεγάλη αυτοπροσωπογραφία του σε πράσινες αποχρώσεις καταλαμβάνει σχεδόν το δεξί κομμάτι του πίνακα. Η ματιά του είναι προσηλωμένη στη δεύτερη μεγάλη φιγούρα στα αριστερά, την κεφαλή μιας λευκής αγελάδας, η οποία εμπεριέχει τη μικρογραφία της στο σημείο κάτω από το μάτι της με τη λεπτομέρεια του αρμέγματός της από μία χωρική. Ως τόπος "δράσης" επιλέγεται το Vitebsk, το οποίο και απεικονίζεται με μία χρωματική ποικιλία στην κορυφή του έργου. Ένα ζευγάρι χωρικών περπατά προς την πόλη -η λεπτομέρεια της ανάποδης γυναίκας είναι συχνή στο Chagall, αλλά είναι ένα στοιχείο που εντοπίζεται και στη ζωγραφική του Paul Klee- ενώ στο ίδιο το Vitebsk παρατηρούμε την εκκλησία και τα σπίτια του.
Τα κινήματα που κυριαρχούσαν στις αρχές του 20ού αιώνα στο Παρίσι (Φωβισμός, Κυβισμός, Ορφισμός) ασκούν βαθύτατη επίδραση στη συναρμολόγηση των συνθέσεων του Chagall. Ο ζωγραφικός καμβάς χαρακτηρίζεται ως μία επιφάνεια, στην οποία η σύνθεση δεν πραγματοποιείται εν συνειδήσει, αλλά αναγεννά μνήμες σε επαλληλίες. Διαφανή επίπεδα αλληλοδιαπλέκονται, αποτυπώνουν βιώματα και πλάθουν έναν κόσμο ονειρικό και ενστικτώδη. "Γραμμές, άγγελοι, τρίγωνα, τετράγωνα", σε μια μεταγενέστερη δήλωσή του, "με κράτησαν μακριά στους μαγεμένους ορίζοντες". Η ιδιότυπη γεωμετρία του Chagall του επέτρεψε να ανακαλεί την πατρίδα του και να ξετυλίγει την ονειρική του μνήμη. Σ' αυτό συνηγορεί και η χρώση των πινάκων του. Η αντίθεση μεταξύ κόκκινου και πράσινου τείνει να ενωθεί με το ενδότερο φως του έργου σε συμπαράσταση του μπλε και του κίτρινου.
Ο διαζευκτικός κυβισμός του Chagall αυτήν την περίοδο δεν αποτυπώνει την αστική τάξη, εν αντιθέσει εντρυφά στο μαγικό και πλάθει ένα νοσταλγικό παραμύθι. Ο πίνακας γι' αυτόν είναι μια επιφάνεια καλυμμένη με αναπαραστάσεις πραγμάτων, όχι σχημάτων. Ως εκ τούτου οι μορφές του Εγώ και το Χωριό αποκτούν μία οικειότητα, ιδιαίτερα για τους απλούς ανθρώπους της υπαίθρου, καθώς εκφράζουν ποιητικά τις καθημερινές φάσεις της ζωής.
[1] Ιστορικός τέχνης. Γεννήθηκε στο Glowno της Πολωνίας το 1912 και το γνωστότερό του σύγγραμμα είναι "Η ζωγραφική του 20ού αιώνα". Διετέλεσε διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης του Βερολίνου από το 1967 έως το 1974. Πέθανε το 1999 στη Βαυαρία.
10 σχόλια/comments:
Μπράβο! Από αυτά που μου έχεις δείξει, νομίζω ότι είναι μακράν η καλύτερη καταχώριση.
Σου χρωστάω ένα δώρο, το οποίο θέλω να στο πάρω οπωσδήποτε.
Όπως αντιλαμβάνεσαι, αυτό θα γίνει μετά τις πουσ*ροεξετάσεις.
Καλέ μου παιδικέ φίλε,
Εσύ το γράφεις αυτό για έναν Σαγκάλ; Χαχαχα... πώς αλλάζει ο κόσμος!
Περιμένω το δώρο και ελπίζω σε υπερπαραγωγή!
Πολυ καλη αναλυση Antoine,συγχαρητηρια!!!!!!!!!!!!
Και πραγματικα,ο Chagall αναλυει τις αναμνησεις του...
Αψογη αναρτηση!!!!!!!!!!!
Γαλάτεια.
Ο Chagall αποτελεί έναν από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες. Μου ανακαλεί μνήμες από έναν άνθρωπο που αγαπώ ιδιαίτερα, ο οποίος κι έτυχε να με μυήσει στον κόσμο των τεχνών.
Πάρα πολύ καλή γι άλλη μια φορά η ανάλυση. Χαρακτηριστικός και της ικανότητας του Chagall να δένει ετερόκλητα χρώματα ο πίνακας.
καλά που είσαι κι εσύ και μαθαίνω για κάποιους καλλιτέχνες που ομολογουμένως δε γνώριζα..
Antoine, εξαιρετική παρουσίαση!
Ο Σαγκάλ με τις επιλογές των χρωμάτων, των σχημάτων και των θεμάτων του, θεωρώ πως τοποθετεί τη σκέψη σε αινιγματικούς λαβυρίνθους...
Καληνύχτα!
sot,
Θυμάμαι πως σου είχαν αρέσει πολύ και οι πολύχρωμοι εραστές του...
Χαιρετώ!
seniorita,
Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε έστω και κάποιες βασικές πληροφορίες ή τα έργα μερικών καλλιτεχνών. Ο Σαγκάλ θεωρείται μεγάλη μορφή του 20ου αιώνα.
Άτη Σολέρτη,
Μου άρεσε η διατύπωσή σου. Προσωπικά, καταφέρνει να μου ανακαλεί μνήμες -αυτό άλλωστε προσδοκούσε και ο ίδιος- ανθρώπων που εκτιμώ πολύ και αγαπώ.
Δεν μπορώ να μελετώ το Σαγκάλ μόνο ως έναν καλλιτέχνη του 20ού αιώνα. Τον μελετώ σκεπτόμενος σκηνές του παρελθόντος...
Post a Comment