November 5, 2008

Γιάννης Γαΐτης: Όλοι και Μόνος

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη
Γιάννης Γαΐτης: Όλοι και Μόνος
06/09/2008 - 14/12/2008

Επιμέλεια:

Ντένης Ζαχαρόπουλος

Κατερίνα Κοσκινά

Συνδιοργανωτής:

Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου



Το έργο του Γιάννη Γαΐτη (1923-1984) έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν οι Θεσσαλονικείς στην έκθεση που πραγματοποιεί το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου σε συνεργασία με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση υπό τον τίτλο "Γιάννης Γαΐτης: Όλοι και Μόνος" είναι ανοικτή στο κοινό ήδη από τις 6 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου.



Ο Γιάννης Γαΐτης εισήχθη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών το 1942, ενώ ήδη από το 1944 πραγματοποιεί ζωγραφική έκθεση στο σπίτι του, στην οδό Μαυρομματαίων. Τη δεκαετία του '50 ο καλλιτέχνης αποχωρεί για τη Γαλλία. Εκεί έρχεται σε επαφή με νέα ρεύματα και ιδιαίτερα τη λεγόμενη Pop Art, η οποία στην Ευρώπη εμφανίζεται με το όνομα Νέος Ρεαλισμός (Nouveau Réalisme). O Νέος Ρεαλισμός υιοθετεί στοιχεία του καταναλωτισμού, εκτρέπει τη σημασία τους και δημιουργεί ένα νέο εικαστικό αποτέλεσμα.





Ο καλλιτέχνης στα πρώτα του βήματα δεν πρωτοτυπεί. Αρχικά, βαθιά επηρεασμένος από το Cezanne μιμείται το ύφος του, ωστόσο στη συνέχεια η καλλιτεχνική αναζήτηση του Γαΐτη επεκτείνεται κυρίως στα έργα του Picasso και του Miro. Ωστόσο, αυτή η "εξερεύνηση" της ζωγραφικής του 20ου αιώνα δεν τον οδηγεί ακόμη στην απόκτηση προσωπικού ύφους και ταυτότητας στα έργα του. Ο Γαΐτης μιμείται. Προσπαθεί να κατανοήσει την τέχνη των σύγχρονών του μεγάλων καλλιτεχνών οικειοποιώντας έκδηλα τις καινοτομίες τους.





Όμως, ο Γιάννης Γαΐτης είναι γνωστός για τα "ανθρωπάκια" του. Είναι το προσωπικό του στοιχείο που τον κατέστησε ουσιαστικά διάσημο και άρχισε να εφαρμόζει από το 1967 και έπειτα. Τα απρόσωπα πολλαπλά άτομα -σύμβολα των μαζοποιημένων ανθρώπων των σύγχρονων κοινωνιών- κατακτούν τα έργα του και γίνονται συνώνυμα με το όνομα του Γαΐτη. Ο καλλιτέχνης έχει εμπνευστεί από την Ελλάδα και παράλληλα από άλλα γεγονότα της παγκόσμιας σκηνής, ώστε να καταφέρει να απεικονίσει τον καταναλωτισμό "καλλιτεχνικά" κατά μία έννοια. Απλοποιημένα σχήματα, χρώματα απλά και φυσικά η επανάληψη και ταυτόχρονα η μνημνειώδης απεικόνιση των απρόσωπων ατόμων είναι χαρακτηριστικά που συναντάμε συνολικά στα περίπου 4.500 έργα που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης. Στην αναδρομική αυτή έκθεση του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να εξετάσει τις διάφορες περιόδους δημιουργίας του Γιάννη Γαΐτη, να τις συγκρίνει και να καταλήξει σε συμπεράσματα που αφορούν τον ίδιο και την τέχνη του. "Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπως διαμορφώθηκε μέσα από την πρόσφατη αναδιάρθρωση της συλλογής, των έργων και των δωρεών, προσφέρεται ως ο κατάλληλος χώρος για μια νέα ανάγνωση του έργου του Γ. Γαΐτη και της σύγχρονης ιστορίας της τέχνης μέσα από τις διαδρομές της διεθνούς πρωτοπορίας και τις καταλυτικές προσωπικότητες, μορφές και έργα που σφραγίζουν την Ελληνική πραγματικότητα".



Για περισσότερες πληροφορίες:
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
www.mmca.org.gr
Εγνατίας 154 546 36 Θεσσαλονίκη
Τ: 2310 240002, 2310 281212, F: 2310 281567

E: mmcart@mmca.org.gr

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα κλειστά / Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο 10:00-18:00 /
Τετάρτη 10:00-22:00 / Παρασκευή 10:00-19:00 / Κυριακή 11:00-15:00

25 σχόλια/comments:

mahler76 said...

An kai είναι εξαιρετικός καλλιτέχνης δεν μπορώ να πώ πως τον συμπάθησα ποτέ αρκετά. Θυμάμαι μικρός που είχα δει ένα αφιέρωμα στην τηλεόραση και είχα φοβηθεί με τα ανθρωπάκια αυτά. Αυτός ο "φόβος" δεν μου έφυγε ποτέ.

Hfaistiwnas said...

Γνωστός από τα ανθρωπάκια που είπες!!

Antoine said...

mahler,

Έχουμε αμοιβαία αισθήματα. Ούτε εγώ τον συμπαθώ ιδιαίτερα αλλά υπάρχουν κάποια έργα του -όπως εκείνος ο άγγελος πάνω στη ρόδα- που μου αρέσουν αρκετά.
Προσωπικά πιστεύω ότι υπάρχουν αξιολογότεροι Έλληνες καλλιτέχνες στον 20ο αιώνα από άποψη τεχνικής τουλάχιστον, γιατί το θέμα γούστο είναι περισσότερο υποκειμενικό.

Antoine said...

Hfaistiwnas,

Σχεδόν όλοι τον αναγνωρίζουν μόλις βλέπουν αυτά τα ανθρωπάκια κι ας μην ξέρουν το όνομά του!

dyosmaraki said...

Εγώ πάλι αγαπώ τους καλλιτέχνες που δημιουργούν κάτι δικό τους. Και ο Γαϊτης δημιούργησε τα ανθρωπάκια του από τα οποία έγινε γνωστός.
Κρίμα να μην βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη.
Φαίνεται ενδιαφέρουσα η έκθεση.

Νίκος Κ. said...

είδα ένα αφιέρωμα στην ερτ.καταπληκτικό!

Αλεξήνωρ said...

Πολύ καλή η προσπάθεια σας, αν και δεν πάω τη Μadonna, εκτός ίσως από το Frozen. Προτείνω το ομώνυμο των Within Temptation και λίγο Chopin ή Edvard Grieg (κοντσέρτο για πιάνο & ορχήστρα).
Ένα αφιέρωμα στους Neo-Classical και Pre-Raphaelites ζωγράφους θα το εκτιμούσα δεόντως. Και λίγο σουρεαλισμό ρε παιδιά.

amazone said...

Κατά την άποξή μου είναι ένας αξιόλογος καλλιτέχνης.
Ο άγγελος στη ρόδα με εντυπωσίασε πολύ.
Αλλά θα συμφωνήσω ότι υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που προτιμώ.

amazone said...

άποψη :$

Antoine said...

dyosmaraki,

Μακάρι να μπορούσαμε να μετακινούμαστε συνεχώς και να παρακολουθούμε τα πάντα! Αλλά επειδή αυτό δε γίνεται, εγώ θα σε ενημερώνω για τα της Θεσσαλονίκης και εσύ για τα των Αθηνών...

Antoine said...

Νίκο Κ.,

Ωραία εκπαιδευτική τηλεόραη! Είχα παρακολουθήσει και εγώ μία ξενάγηση με την κ. Λαμπράκη-Πλάκα στην Εθνική Πινακοθήκη μέσω της τηλεόρασης. Είναι ωραίο να προβάλονται τέτοια θέματα.

Antoine said...

Αλεξήνωρ,

Ο Σοπέν όντως έχει πολύ όμορφα κομμάτια που κατά καιρούς έχουμε βάλει και εδώ. Σκεφτόμουν και εγώ τους Προραφαηλίτες και ίσως είναι μια καλή αφορμή το σχόλιο σου για να γίνει κάποιο αφιέρωμα.
Σουρεαλισμός; Ίσως βάλουμε λίγο Magritte...

Antoine said...

amazone,

Έχει ένα προσωπικό στυλ, αλλά δεν τρελαίνομαι κιόλας. Ωστόσο, είναι καλό να παρακολουθούμε παρόμοιες εκθέσεις για πολλούς λόγους.
Χαιρετώ!

dyosmaraki said...

Αntoine, μέχρι την επόμενη εβδομάδα θα ετοιμάσω μια ανάρτηση για το θέμα που λέγαμε....(με αφορμή ένα bloggoπαίγνιο)!
Φιλιά
ΥΓ. Δεν μας είπατε τα νέα από την τελετή βράβευσης!

sot said...

Με τα ανθρωπάκια κέρδισε την αναγνωρισιμότητα στην εποχή του και ρίσκαρε την αναγνώριση από τις επόμενες γενιές. Ακόμα είναι νωρίς για να φανεί αν δικαιώθηκε.

$#%_N@nCy_%#$ said...

η ανάρτηση πραγματικά είναι φοβερή και ιδικά οι πινάκες...Συγχαρητήρια εξαιρετική δουλεία…

Akon said...

ανθρωπάκι/μαζοποιημένο άτομο δηλαδή..Μμμμ..Εμένα πάλι δεν μου λένε κάτι αυτά τα ανθωπάκια, πρώτη φορά τα βλέπω...

scalidi said...

Σας χάρηκα και σας καμάρωνα και τους τέσσερίς σας την Παρασκευή. Πάντα τέτοια. Καλή συνέχεια σε όλα στη ζωή σας. Φιλιά σε όλους :)

Antoine said...

dyosmaraki,

Καλέ! Δεν είπαμε να την κάνουμε συγχρόνως! Περιμένω μήνυμα για να συντονιστούμε!

Antoine said...

sot,

Εγώ πιστεύω ότι αναγνωρίσθηκε, αν και όπως έχω πει παραπάνω, δε μου αρέσει ιδιαίτερα. Απλώς συμπαθώ κάποια έργα του.
Χαιρετώ!

Antoine said...

$#%_N@nCy_%#$,

Χαχα! Επανα-λειτουργούμε δις;;;
Καλή είναι. Να πας να την δεις!

Antoine said...

Akon,

Πρώτη φορά;;; Παράξενο μου φαίνεται... είναι αρκετά διάσημα!

Antoine said...

Σταυρούλα,

Και εμείς χαρήκαμε πολύ και ελπίζουμε να τα πούμε καλύτερα σύντομα!
Φιλιά πολλά!

HaLiaS said...

ίσως να μας τρομάζει γιατί έκανε τέχνη και αποτύπωσε αυτό που φοβόμαστε να παραδεχτούμε και να δούμε γύρω μας.
το πόσο μαζοποιημένα ανθρωπάκια γίνομαστε και κατακλύζουμε τον κόσμο.

καλό ξημέρωμα.
ενδιαφέρουσα έκθεση.
την προλαβαίνουμε:)
ευχαριστώ.
υ.γ.: αν δεν κάνω λάθος υπάρχουν κάποια έργα του Γαΐτη στις βιτρίνες του κτιρίου του ΟΤΕ Καρόλου Ντηλ με Ερμού όπου προφανώς προβάλουν την έκθεση.
(τώρα το συνδύασα)

dyosmaraki said...

Antoine,

Λέω να ανεβάσω την συγκεκριμένη ανάρτηση την Δευτέρα 24/11/08.
Θα σου στείλω μήνυμα.

Categories