December 21, 2008

Bronzino, Allegory of Lust

Bronzino Agnolo, Venus, Cupid and the Time (Allegory of Lust) c. 1545
Oil on wood, 147 x 117 cm
National Gallery, London


Η Αλληγορία του Έρωτα είναι αναμφισβήτητα το διασημότερο έργο του Ιταλού ζωγράφου Bronzino. Γνωρίζουμε ότι ο παραγγελιοδότης του έργου ήταν ο δούκας της Τοσκάνης Cosimo de' Medici, ο οποίος το προόριζε για το Φραγκίσκο Α΄, βασιλιά της Γαλλίας. Ο πίνακας αποτελεί έναν ύμνο στις σαρκικές απολαύσεις με μια σύνθεση που είναι έκδηλα αρκετά περίπλοκη, καθώς απαρτίζεται από πολλά μυθικά σύμβολα και εμβληματικές εικόνες.


Η κεντρική γυναικεία φιγούρα του έργου είναι η Αφροδίτη. Αισθησιακή, όπως άλλωστε επιβάλλεται, η θεά απεικονίζεται με βλέμμα γεμάτο λαγνεία να εναγκαλίζεται με τον Έρωτα. Ωστόσο, η στάση τόσο του Έρωτα όσο και της Αφροδίτης δεν αποκαλύπτει αθώα και ευγενή συναισθήματα, αλλά παραπέμπει κυρίως στην εξαπάτηση του πάθους. από τα εξής στοιχεία. Ο Έρωτας προσπαθεί να αφαιρέσει το διάδημα από τα μαλλιά της Αφροδίτης, όμως και η θεά ανταποδίδει τραβώντας το βέλος του μικρού θεού σε μια σκηνή έντονου αισθησιασμού. Το περιστέρι που εμφανίζεται στην κάτω αριστερή άκρη του πίνακα αποτελεί σύμβολο της Αφροδίτης, ενώ οι μάσκες στην άλλη άκρη επιβεβαιώνουν το ανίερο του πόθου. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι σε ύστερη εποχή είχε προστεθεί ένα πέπλο γύρω από το σώμα της Αφροδίτης, καθώς η σκηνή είχε θεωρηθεί ενμέρει ανήθικη, το οποίο εντούτοις αφαιρέθηκε από συντηρητές αποκαλύπτοντας τη γνήσια από τον Bronzino απεικόνιση.


Η σύνθεση συμπληρώνεται και με τις άλλες μορφές του έργου. Στα δεξιά του πίνακα ένα μικρό αγόρι -σύμβολο της Χαράς- ετοιμάζεται να ράνει με ροδοπέταλα τους δύο εραστές. Ακριβώς από πίσω υπάρχει ένα μικρό κορίτσι. Το σώμα της έχει τη μορφή ερπετού και ερμηνεύεται ως Δόλος ή Παραπλάνηση. Η τρομερή γυναικεία μορφή στα αριστερά του πίνακα πίσω από τον Έρωτα προσωποποιεί τη Ζήλια, η οποία ωρυόμενη απεγνωσμένα καταδικάζει το σαρκικό έρωτα. Αρκετοί έχουν ταυτίσει στο πρόσωπο της ακόμα και τη σύφιλη, μια ασθένεια που μάστιζε την Ευρώπη την εποχή του καλλιτέχνη. Το τελευταίο κύριο πρόσωπο της σύνθεσης είναι ο Χρόνος στη δεξιά άνω πλευρά του πίνακα. Μια κλεψύδρα στους ώμους του και με ένα μεγάλο κυανό πέπλο στα χέρια είναι έτοιμος να καλύψει τους εραστές, δείχνοντας το εφήμερο του πάθους και την απατηλή ευτυχία που γεννιέται μέσα σε στιγμές ηδονής.

Οι μορφές συνολικά παρουσιάζουν μεγάλη γλυπτικότητα, ενώ το έργο φαντάζει μνημειώδες. Έντονα χρώμα και σταθερές πινελιές βοηθούν την ανάδειξη των συναισθημάτων των προσώπων με μια εξιδανικευμένη διάθεση. Το κίνημα του Μανιερισμού αρχίζει και κάνει ήδη αισθητή την παρουσία του, αποβάλλοντας οτιδήποτε αυθόρμητο και φυσικό και επιβάλλοντας μια τέχνη περισσότερο επιτηδευμένη.


...αφιερωμένο

22 σχόλια/comments:

Anonymous said...

www.atonementattempt.blogspot.com

jimanant said...

Ασχολίαστο...

seniorita said...

τα λέει όλα ο πίνακας για τον έρωτα..
εγώ θα μείνω στο πρότυπο της γυναίκας της εποχής εκείνης που την ήθελε με μερικά κιλά παραπάνω..τώρα γιατί άλλαξαν τα πράγματα;;

mahler76 said...

Καλές γιορτές και στα 4 παιδάκια!!! Να περάσετε τέλεια!!!!

jk in your life said...

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ.ΠΕΡΑΣΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΥΧΗΘΩ ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΟΤΙ ΕΠΙΘΥΜΕΙΣ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ.

Helena said...

mahler...

euxaristyme poluuuu...

kai esy kala na peraseis gluke m...

Helena said...

jk in your life...

geiaaa kai esy na peraseis omorfa stis giortes....

filakia

Subtitle said...

Καλημέρα. Πολύ ωραία ανάρτηση!
Καλές γιορτές Θα έχουμε!(σόρρυ Mahler για το clopyright)

Antoine said...

seniorita,

Χαχα! Άλλαξαν... δυστυχώς για σας!
Ο πίνακας είναι πραγματικά εντυπωσιακός.
Καλές γιορτές!

Antoine said...

Καημέ,

Ναι, θα έχουμε! Ο Mahler τελικά λέει και κάποιες καλές ατάκες... χαχα!

sot said...

Σπουδαίος ο πίνακας και λεπτομερέστατη η ανάλυσή του ώστε να περιτεύει ο σχολιασμός.
Τις πιο ευτυχισμένες γιορτές σε όλους σας εύχομαι.

evaggelia-p said...

Άψογη ανάλυση! Φιλοτεχνήθηκε σε μια εποχή που ο άνθρωπος και το ανθρώπινο σώμα άρχιζε να γίνεται το κέντρο του κόσμου και να αποβάλλεται σταδιακά ο θρησκευτικός μανδύας που κάλυπτε κάθε πτυχή της τέχνης ως τότε, αφού ήταν η μοναδική κοσμοθεωρία της εποχής μέχρι τότε.
Εύχομαι σε όλους Χρόνια Πολλά, δημιουργικά και ευτυχισμένα!
Καλά Χριστούγεννα, Καλές Γιορτές!

Antoine said...

sot,

Όμορφα Χριστούγεννα και σε σένα!
:)

Antoine said...

evaggelia-p,

Ευχαριστώ κυρίως για το καλό σου σχόλιο για τον πίνακα! Ο Μπρονζίνο ήταν αρκετά καλός καλλιτέχνης.
Καλές γιορτές και σε σένα!

dyosmaraki said...

Τελικά πρόλαβες ε?
Μπερμπαντάκος ο Ερωτας.
Πολύ όμορφη η παρουσίασή σου.
Να δω πότε θα αξιωθώ να κάνω και εγώ αυτό που συμφωνήσαμε...
Προς το παρόν εύχομαι Καλά Χριστούγεννα με υγεία και ευτυχία.
Πολλά φιλιά

Hfaistiwnas said...

Καλησπέρα!
Ωραίος πίνακας και με πολλούς συμβολισμούς!

ΥΓ. Στη δεύτερη παράγραφο, μήπως θέλεις να πεις "διάδημα";

Antoine said...

Hfaistiwnas,

Σ' ευχαριστώ πολύ!
Ναι, έχεις δίκιο για το λαθάκι! Το διορθώνω άμεσα!

Καλές γιορτές!

Antoine said...

dyosmaraki,

Το φανταζόμουν σίγουρα πιο φαντασμαγορικό, αλλά από το τίποτα... Πρέπει να είναι εβδομαδιαίο το αφιέρωμα στον έρωτα, αλλά δε νομίζω να έχουμε ποτέ τόσο χρόνο!

Καλά Χριστούγεννα και σε σένα, αγαπητή!

Theogr ο κηπουρός said...

Ευχές πολλές από ♥ας
μαζί με άνθη τριανταφυλλιάς
αφήνω στο blog αυτό
τούτο τον γιορτινό καιρό
να είστε πάντοτε καλά
να ‘χετε αγάπη στην ♥
και θα τα λέμε από εδώ
και απ’ τον κήπο του Theo...

dyosmaraki said...

Συμφωνώ πως θα έπρεπε να είναι εβδομαδιαίο το αφιέρωμα στον Ερωτα...
Θα προσπαθήσω να κάνω κάτι μέχρι την επόμενη εβδομάδα...

Antoine said...

Ευχαριστούμε, Theo Κηπουρέ!
Καλά Χριστούγεννα κι ευτυχισμένο το νέο έτος!

Antoine said...

dyosmaraki,

Κάνε τώρα κάτι απλό και μετά θα το σχεδιάσουμε να γίνει τέλειο!
Φιλιά!

Categories