September 5, 2009

Ο Miro της Μαγιόρκα (6/9/2009 - 5/2/2010)


Τα εγκαίνια του μεγαλύτερου εικαστικού δρωμένου για την πόλη της Θεσσαλονίκης πραγματοποίηθηκαν σήμερα, 5 Σεπτεμβρίου 2009, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια και της Ισπανικής Πρεσβείας στην Αθήνα. Πρόκειται για την έκθεση που τιτλοφορείται "Ο Miro της Μαγιόρκα" και παρουσιάζεται στο χώρο του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ.. Πάνω από 400 έργα του Ισπανού καλλιτέχνη, συμπεριλαμβανομένων πολλών μορφών τέχνης, φιλοξενούνται στο μοντέρνο μουσείο της Θεσσαλονίκης για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα (6/9/2009 - 5/2/2010) δίνοντας την ευκαιρία στους Θεσσαλονικείς -και όχι μόνο- να έλθουν σε επαφή με τα πρωτότυπα δημιουργήματα του Miro, φιλοτεχνημένα κατά την παραμονή του στη Μαγιόρκα.

Ο Juan Miro γεννήθηκε στις 20 Απριλίου 1893 στη Βαρκελώνη και μαζί με τον Picasso θεωρείται εισηγητής του μοντερνισμού στη ζωγραφική. Σε ηλικία 14 ετών φοίτησε στην Εμπορική Σχολή, αν και παράλληλα παρακολουθούσε κρυφά μαθήματα στην Σχολή Καλών Τεχνών και αργότερα στην Ακαδημία Galí μέχρι το 1915. Η απόφαση να μετακομίσει στο Παρίσι το 1920 τον οδήγησε σε νέους καλλιτεχνικούς κύκλους, σταθμούς για την ανεύρεση τόσο νέων πρωτοποριακών ζωγραφικών ρευμάτων όσο και ενός πρσωπικού ύφους. Φιλικά προσκείμενος στο κίνημα του υπερρεαλισμού ο Miro αναγεννούσε σκηνές του υποσυνείδητου, ενώ συνέθετε στον καμβά του ιστορίες ανερμήνευτες, αλλόκοτες, δίχως καμία φαινομενική λογική. Χαρακτηριστικά ο André Breton έλεγε πως ο Miro "είναι ο περισσότερο σουρρεαλιστής απ' όλους". Διάφορα όντα και γεωμετρικές παραστάσεις κατακλύζουν τους πίνακές του αναδεικνύοντας ένα πνεύμα παράλληλα λιτό με ικανότητα να οραματίζεται πέρα από τα στενά όρια του γήινου σύμπαντος. Μετά από μια ζωή πλήρους αναγνώρισης ο Juan Miro πέθανε στη Μαγιόρκα το 1983, σε ηλικία 90 ετών.



Παραθέτοντας το σχετικό απόσπασμα από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.:

Η έκθεση Ο Mirό της Μαγιόρκα, μια συνεργασία του Τελλογλείου και του Ιδρύματος Pilar i Joan Mirό της Μαγιόρκα παρουσιάζει μια από τις μεγαλύτερες εκθέσεις αυτού του καλλιτέχνη στην Ελλάδα. Ένας μεγάλος αριθμός έργων και τεκμηρίων του Mirό (ξεπερνούν τα 400) καλύπτουν όλη τη θεματολογία του και αφορούν: ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, σχέδια, σκίτσα για γλυπτά ή για δημόσια τέχνη, για sobreteixisms, για μπαλέτο, για μουσική, υλικό για τον Βασιλιά Ubu του Jarry (με ξεχωριστή σημασία για τον Mirό). Η μακέτα του εργαστηρίου Sert, μαζί με έγγραφα, σημειώσεις, έπιπλα, αντικείμενα κ.ά. μεταφέρουν την ατμόσφαιρα, την εσωτερική πλευρά της δημιουργικής του σκέψης. Τα έργα χρονολογούνται από το 1908 (τη μοναδική σωζόμενη πρώιμη τοπιογραφία του) έως τον θάνατό του το 1983. Κυρίως όμως παρουσιάζεται το έργο του ώριμου Mirό στη Μαγιόρκα, αυτό που δημιούργησε στο εργαστήριο που του σχεδίασε ο φίλος του, αρχιτέκτονας Josep Lluis Sert το 1956. Το εργαστήριο αυτό αποτελεί τομή στο έργο του Mirό, γιατί εκεί επανεξετάζει την ως τότε πορεία του και κάνει μια νέα αρχή. Πρόκειται για μια περίοδο απεριόριστης ανεξαρτησίας και αναζήτησης. Έχει προηγηθεί η εμπειρία της Αμερικής, η γνωριμία του με τους ζωγράφους της Action painting (Ζωγραφική Δράσης) και ζει στο κλίμα της ευρωπαϊκής Αrt Informel (Άμορφης τέχνης). Eπηρεάζεται από τη ζωγραφική στα προϊστορικά σπήλαια, την τέχνη της Άπω Ανατολής, τη λαϊκή παράδοση της Καταλονίας, της πατρίδας του, τη δωδεκαφθογγική μουσική. Τη δίψα του να εισβάλει σε νέα πεδία μαρτυρεί το εικαστικό του ιδίωμα –κηλίδες, πιτσιλιές, ροές, γραφικά, ίχνη, γρατζουνιές, ραφές, καρφιά, σχοινιά, αξιοποίηση του τυχαίου, της βίαιη χειρονομίας, έρευνα με μεγαλύτερη εμμονή στην εκφραστικότητα των υλικών. Θέματά του βιόμορφες σουρεαλιστικές μορφές-σύμβολα, η γυναίκα, τα πουλιά, τοπία, ο κόσμος του ουρανού, ο ήλιος, το φεγγάρι, αστερισμοί.



Όπως συνέβη στην περίπτωση της έκθεσης Suite 347 του Picasso, το Αρχείο Σπητέρη προσφέρει και στην περίπτωση του Μirό πλούσιο αρχειακό υλικό σε πληροφορίες, συνεντεύξεις, φωτογραφίες, άρθρα και δημοσιεύσεις στον γαλλικό κυρίως και στον ελληνικό τύπο της εποχής, όπου παρουσιάζονται ο αντίχτυπος εκθέσεων, ο σχολιασμός και οι απόψεις σημαντικών ανθρώπων του πνεύματος, αλλά και οι απόψεις του ίδιου του καλλιτέχνη για έργα του, για την τέχνη, για τον κόσμο κτλ.




Διάρκεια έκθεσης:
6 Σεπτεμβρίου 2009 - 5 Φεβρουαρίου 2010

Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη - Πέμπτη - Παρασκευή: 9.00 -14.00
Δευτέρα - Τετάρτη: 9.00 - 14.00 και 17.00 - 21.00
Σάββατο - Κυριακή: 10.00 – 18.00

20 σχόλια/comments:

Antoine said...

Σύντομα θα αποκτήσω και προσωπική άποψη για τη μεγάλη έκθεση του Μιρό στο Τελλόγλειο. Μέχρι τότε μια απλή ενημέρωση.

Χαιρετώ!

Hfaistiwnas said...

Καλησπέρα!!!
Καλά να περάσεις στην έκθεση!
Θα περιμένουμε νέα..
Πάντως πρώτη φορά τον ακούω σαν καλλιτέχνη..

Νίκος Λαγκαδινός said...

Μπράβο για το ανανεωμένο εξαιρετικό μπλογκ. Φυσικά και είναι "μεγάλος" ο Μιρό.

AlexMil said...

Πασίγνωστος καλλιτέχνης,
Επηρέασε και συμμετείχε (όχι έντονα) στα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής. Η τέχνη του έχει μια «παιδικότητα» που όμως παράγει μια σύνθετη νοηματική και ψυχική κατάσταση.
Δεν έχω δει έργα του εκ του φυσικού και θα πάω οπωσδήποτε, όπως θα πρέπει να πάνε όλοι.

Καλό βράδυ

sot said...

Ωραία που θα διαρκέσει για αρκετό καιρό.
Έχουμε χρόνο λοιπόν να περιμένουμε τη γνώμη σου πριν την επίσκεψη στην έκθεση. :)

Antoine said...

Hfaistiwnas,

Πρώτη φορά;;!!! Θα σε δείρω...

Antoine said...

Νίκος Λαγκαδινός,

Μετά από μια μεγάλη θερινή παύση επιστρέψαμε αμφότεροι. Ανυπομονώ να επισκευθώ την έκθεση.
Χαιρετώ!

Antoine said...

AlexMil,

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στην παρουσίαση έργων ζωγραφικής στα μικρά παιδιά, αυτά επιλέγουν το Μιρό ως τον αγαπημένο τους!
Όλοι πρέπει να δούμε την έκθεση ανεξαιρέτως.

Antoine said...

sot,

Την άποψή μου για την έκθεση δεν ξέρω πότε θα την καταθέσω. Ίσως αργήσει λίγο. Παρόλα αυτά το Τελλόγλειο διοργανώνει συνήθως αξιόλογα δρώμενα. Λογικά δεν θα μας απογοητεύσει.

Hfaistiwnas said...

E ναι! :) χαχαχα! Δεν φταίω εγώ.. μάλλον η τέχνη δεν τα πάει καλά μαζί μου!

κοκκινη κισσα said...

εξαιρετικη η παρουσίαση.
αναμένουμε και τις εντυπώσεις!!
ιδιαίτερος καλλιτέχνης..

καλό βράδυ!!

κοκκινη κισσα said...
This comment has been removed by the author.
μαριάννα said...

Να σου πω είναι μια ευκαιρία να έρθω κάποια στιγμή Θεσσαλονίκη. Όταν πας περιμένουμε νέα. Χαμογελάω γιατί θυμάμαι όταν πρωτοείδα Μιρό πριν χρόνια στη Μαδρίτη κάγχασα. Με τα χρόνια όμως, άλλαξα γνώμη. Και φυσικά τώρα μου αρέσει υπερβολικά. Μου βγάζει τη χαρά και τη φωτεινότητα του Κλιμτ. Χαίρομαι τα χρώματα και τις συνθέσεις του και εν τέλει τα ερμηνεύω κατά το δοκούν. Αυτή δεν είναι και η ομορφιά στην Τέχνη; Να την προσλαμβάνει ο καθένας μας όπως του αρέσει; ;)

Γαλάτεια said...

Δεν μπορει παρα να ειναι μια υπεροχη εκθεση!!!!
Καλο βραδυ! :)

Antoine said...

μαριάννα,

Κι εγώ, όταν άρχισα την αναζήτησή μου στον κόσμο των τεχνών και ανακάλυψα το Μιρό, όχι απλώς κάγχασα, αλλά απαξίωσα τόσο, ώστε ούτε καν τα στοιχειώδη δε φρόντισα να μάθω.
Πλέον τον παρατηρώ από άλλη οπτική γωνία. Εξάλλου είμαι πιο ώριμος καλλιτεχνικά απ' ότι ήμουν 3 χρόνια πριν.

Γνώριζε πως το Τελλόγλειο σε ομάδες άνω των 10 ατόμων παρέχει τη δυνατότητα, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα, να προσφέρει έναν ξεναγό -συνήθως φοιτητή της Καλών Τεχνών του ΑΠΘ.
Φιλιά!

Antoine said...

κοκκινη κισσα,

Μια ιδιαίτερη έκθεση για έναν ιδιαίτερο καλλιτέχνη. Αναμένω με αγωνία τη θέαση των έργων του.

Antoine said...

Γαλάτεια,

Εμείς οι Θεσσαλονικείς είμαστε τυχεροί αυτή τη φορά ;)
Χαιρετώ!

magdalini36 said...

...η αλήθεια είναι πως δεν τρελλαινόμουνα ποτέ με τον Μιρό...μ'εντυπωσίαζαν φυσικά οι φόρμες και τα χρώματα του και αναγνωρίζω την συμβολή του...(δεν έχω καταλάβει γιατί τον κατατάσσουν στους συμβολιστές?), ωστόσο πράγματι η έκθεση είναι πράγματι σημαντικό γεγονός και το Τελλόγλειο ένας πολύ εντυπωσιακός και καλοστημένος χώρος.Τον είχα απολαύσει ιδιαίτερα τότε μ'εκείνα τα τολμηρά γραφικά του Πικάσο...πάντως την έκθεση δεν πρόκειται να την χάσω.
Καλή Κυριακή:)

Antoine said...

magdalini36,

Ούτε εγώ κατατάσσω το Μιρό στους αγαπημένους μου 10 καλλιτέχνες, ωστόσο, όπως επισημαίνεις άλλωστε, δεν πρέπει να χάσουμε αυτή την έκθεση. Δε μας δίνεται συχνά η δυνατότητα να γνωρίσουμε το έργο μεγάλων ξένων καλλιτεχνών σην Ελλάδα παρά μόνο σε παρόμοιες εκθέσεις. Και το Τελλόγλειο είναι ένας νέο εκθεσιασκός χώρος-μουσείο υψηλής αισθητικής.
Χαιρετώ!

Ρωμανός Σκλαβενίτης-Πιστοφίδης said...

Δεν πήγα στην έκθεση ακόμα. Ίσως την επισκεφτώ αύριο το πρωί. Αλλά ρε παιδιά...το Τελλόγλειο υψηλής αισθητικής; Μιλάμε για το ίδιο κτήριο;
Εντάξει, δεν είναι και παράγκα, αλλά να μην υπερβάλλουμε κιόλας.
Και όσον αφορά τις εκθέσεις που διοργανώνει, κάνει άργα και σταθερά βήματα βελτίωσης.
Τα ιδρύματα που προμήθευσαν με έργα τις δύο μεγάλες του εκθέσεις δεν είναι και γίγαντες, αλλά θα μου πεις από το τίποτα...

Categories