December 13, 2007

Delacroix et la Gréce


Eugène Delacroix
The Massacre at Chios (Η καταστροφή της Χίου), 1824
Ελαιογραφία σε καμβά, 419 x 354 εκ.
Musée du Louvre, Paris


Μια εντυπωσιακή εικόνα ενθουσιασμού αφυπνίζεται στο νεαρό τότε Delacroix από την επανάσταση των Ελλήνων εναντίον των Τούρκων. Ως πηγή έμπνευσης της "Καταστροφής της Χίου" αποτέλεσε αναμφισβήτητα η κτηνώδης κατάπνιξη των επαναστατημένων κατοίκων της Χίου τον Απρίλιο του 1822. Ο ζωγράφος είχε επίσης εμπνευστεί και το έργο "The Hay Wain (Αγροτικό Κάρο)" του John Constable, το οποίο εκτέθηκε στο ίδιο σαλόνι απεικονίζοντας ένα τοπίο στο φόντο με παλλόμενες πινελιές. Οι κριτικοί, ωστόσο, στο Σαλόνι του 1824 αντιμετώπισαν το έξοχο έργο του καλλιτέχνη αρκετά δυσάρεστα.

Ο Delacroix είχε φανερά τρομοκρατηθεί από τις καταστροφές που διεξήγαγε η Υψηλή Πύλη στην Ελλάδα και κατήγγειλε με τη ζωγραφική του αυτό το έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, η οποία έλαβε, τουλάχιστον στο νησί της Χίου, διαστάσεις γενοκτονίας. Αυτή του η χειρονομία μπορεί να παραλληλιστεί με την κίνηση του θερμού υποστηρικτή του Ντελακρουά και μεγάλου καλλιτέχνη του 20ου αιώνα Pablo Picasso στην απεικόνιση της καταστροφής της Guernica. Ο Ντελακρουά αναπαριστά ένα τοπίο γεμάτο θλίψη και παλλομένο από τη δύναμη της φωτιάς, η οποία εκτείνεται στο άγονο τοπίο πίσω από μια ομάδα ανθρώπων με το αίσθημα της προσμονής του θανάτου στα πρόσωπά τους. Η καταστροφή είναι ολοκληρωτική, εντούτοις ένα μανιφέστο απελευθερώνεται μέσω των χρωμάτων στον καμβά.


Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

4 σχόλια/comments:

sot said...

Σπουδαία επιλογή.
Καταπληκτικός πίνακας. Μέσα σε μια εικόνα απέδωσε όσα δεν μπορούν να δείξουν ώρες τηλεοπτικού ρεπορτάζ σήμερα. Λίγοι κατάφεραν να μετουσιώσουν σε έργα πάνω στον καμβά τα πιστεύω τους όπως ο Ντελακρουά.

Antoine said...

Sot,

Εκφράζεσαι εκπληκτικά. Να συμπληρώσω πως αυτό είναι και το ουσιωδέστερο γνώρισμα του Ρομαντισμού, ενός κινήματος που έφερε την επανάσταση στην ως τότε συντηρητική Ευρώπη.
Το κίνημα του Ρομαντισμού πολεμήθηκε σκληρά από τους νεοκλασικιστές, ενώ οι ρεαλιστές δεν το στήριξαν καθόλου. Μονάχα ο Ιμπρεσιονισμός συνέχισε τις αξίες που πρόβαλαν οι Ρομαντικοί, όπως ο Goya και ο Delacroix.

N.Ago said...

Εδώ, είδα και βλέπω μερικά από τα καλύτερα έργα τέχνης!
Να’σαι καλά και να μας ξαφνιάζεις πάντα ευχάριστα!

Antoine said...

N.Ago,

Έπονται ακόμη καλύτερα!

Categories