Gerrit van Honthorst, Christ before the High Priest
Gerrit van Honthorst, Christ before the High Priest c. 1617
Oil on canvas, 272 x 183 cm
National Gallery, London
Ο Ολλανδός Gerrit van Honthorst (Χέριτ φαν Χόντχορστ) γεννήθηκε στην Ουτρέχτη το 1590 και υπήρξε μεγάλος καραβατζιστής καλλιτέχνης μαζί με τον Hendrick Terbrugghen. Ωστόσο, η φήμη του Gerrit van Honthorst απέκτησε διεθνή χαρακτήρα, εκτελώντας πολλές παραγγελίες της αριστοκρατίας και της εκκλησίας. Η δεκαετής παραμονή του ζωγράφου στη Ρώμη τον έφερε σε επαφή με τον καινοτόμο έργο του Caravaggio, κυρίως μέσω του Vincenzo Giustiniani, θερμού υποστηρικτή του τελευταίου. Στην Ιταλία του προσδόθηκε η ονομασία "Gherardo delle Notti", δηλαδή "Γκεράρντο της Νύχτας", κυρίως λόγω της ειδίκευσής του στην απεικόνιση νυχτερινών σκηνών, όπως άλλωστε μαρτυρά και ο πίνακας που αναπαριστά το Χριστό ενώπιον του Μεγάλου Αρχιερέα.
Η μαεστρία του Gerrit van Honthorst στις νυχτερινές συνθέσεις έγκειται στη λεπτομέρεια τις χρήσεις των κεριών. Εν αντιθέσει με το σύγχρονό του Hendrick Terbrugghen o Honthorst χρησιμοποιεί αυτό το φως για τη δημιουργία μιας ιερής και ειλικρινούς έντασης, κυρίως σε βιβλικές σκηνές. Στον κείμενο πίνακα εξελίσσεται η γνωστή σκηνή του Ιησού μπροστά στον Καϊάφα. Εντούτοις, γίνεται χρήση του συνήθους στοιχείου που καταδεικνύει την αυθεντικότητα του καλλιτέχνη, το κερί στο μέσο που λούζει κυκλικά με το φως του τα περιβάλλοντα πρόσωπα. Ο Χριστός και ο Καϊάφας σε πρώτο πλάνο -"οι πρωταγωνιστές"- λούζονται κυριολεκτικά απ' αυτή τη μικρή εστία φωτός, η οποία καθίσταται ικανή να μεταδώσει τον παλμό της δραματικής "ανάκρισης" σε τόνο ευλαβικό και παράλληλα ποιητικό. Ο λευκός χιτώνας του Χριστού, εμφανώς κατάφωτος από την αυτή αντανάκλαση της φλόγας, μοιάζει να αντιστρέφει την πολικότητα μετατρέποντας το Χριστό στην πηγή, μία κίνηση θεολογικά ερμηνεύσιμη. Ο Χριστός, λαμπρότερος από κάθε άλλη φιγούρα του πίνακα, είναι το Φως του Κόσμου, σύμφωνα με τις χριστιανικές διδαχές.
Ο ζωγράφος εμμένει στις θέσεις, χειρονομίες και εκφράσεις όλων των συμμετεχόντων στη σκηνή. Τα πρόσωπα στο πίσω φόντο διαδραματίζουν ήσσονα ρόλο, σχεδόν διακοσμητικό θα μπορούσε να ειπωθεί, ώστε να μην υπάρχουν αντιθέσεις με την καθαυτή ευαγγελική περιγραφή. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ψυχολογική κατάσταση των δύο κύριων προσώπων, έκδηλα υποβοηθούμενη από το ευμετάβολο φως του κεριού, το οποίο εντείνει τη δραματικότητα της σκηνής και ελκύει το ενδιαφέρον του θεατή στην ανίχνευση και ερμηνεία των σημειακών εκφράσεων.
Ο Gerrit van Honthorst αποτελεί έξοχο παράδειγμα της εξέλιξης της ολλανδικής ζωγραφικής. Μετά την επιστροφή του από τη Ρώμη κλήθηκε από το βασιλιά της Αγγλίας Charles I, για τον οποίο και φιλοτέχνησε μια πληθώρα πινάκων μυθολογικού περιεχομένου και πορτρέτων. Συνέχισε, ακόμη, να χαίρει εκτίμησης και στην ολλανδική αυλή εκτελώντας αρκετές παραγγελίες για τον πρίγκιπα Frederik Hendrik, ενώ το 1635 εστάλησαν στη Δανία πολλά του έργα μετά από ενδιαφέρον του ίδιου του μονάρχη Christian IV. Ο καλλιτέχνης άσκησε μεγάλη επιρροή στον καλλιτεχνικό κόσμο της βόρειας Ευρώπης, γεγονός που μαρτυρείται από τα πολυάριθμα αντίγραφα των έργων του.
Η μαεστρία του Gerrit van Honthorst στις νυχτερινές συνθέσεις έγκειται στη λεπτομέρεια τις χρήσεις των κεριών. Εν αντιθέσει με το σύγχρονό του Hendrick Terbrugghen o Honthorst χρησιμοποιεί αυτό το φως για τη δημιουργία μιας ιερής και ειλικρινούς έντασης, κυρίως σε βιβλικές σκηνές. Στον κείμενο πίνακα εξελίσσεται η γνωστή σκηνή του Ιησού μπροστά στον Καϊάφα. Εντούτοις, γίνεται χρήση του συνήθους στοιχείου που καταδεικνύει την αυθεντικότητα του καλλιτέχνη, το κερί στο μέσο που λούζει κυκλικά με το φως του τα περιβάλλοντα πρόσωπα. Ο Χριστός και ο Καϊάφας σε πρώτο πλάνο -"οι πρωταγωνιστές"- λούζονται κυριολεκτικά απ' αυτή τη μικρή εστία φωτός, η οποία καθίσταται ικανή να μεταδώσει τον παλμό της δραματικής "ανάκρισης" σε τόνο ευλαβικό και παράλληλα ποιητικό. Ο λευκός χιτώνας του Χριστού, εμφανώς κατάφωτος από την αυτή αντανάκλαση της φλόγας, μοιάζει να αντιστρέφει την πολικότητα μετατρέποντας το Χριστό στην πηγή, μία κίνηση θεολογικά ερμηνεύσιμη. Ο Χριστός, λαμπρότερος από κάθε άλλη φιγούρα του πίνακα, είναι το Φως του Κόσμου, σύμφωνα με τις χριστιανικές διδαχές.
Ο ζωγράφος εμμένει στις θέσεις, χειρονομίες και εκφράσεις όλων των συμμετεχόντων στη σκηνή. Τα πρόσωπα στο πίσω φόντο διαδραματίζουν ήσσονα ρόλο, σχεδόν διακοσμητικό θα μπορούσε να ειπωθεί, ώστε να μην υπάρχουν αντιθέσεις με την καθαυτή ευαγγελική περιγραφή. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ψυχολογική κατάσταση των δύο κύριων προσώπων, έκδηλα υποβοηθούμενη από το ευμετάβολο φως του κεριού, το οποίο εντείνει τη δραματικότητα της σκηνής και ελκύει το ενδιαφέρον του θεατή στην ανίχνευση και ερμηνεία των σημειακών εκφράσεων.
Ο Gerrit van Honthorst αποτελεί έξοχο παράδειγμα της εξέλιξης της ολλανδικής ζωγραφικής. Μετά την επιστροφή του από τη Ρώμη κλήθηκε από το βασιλιά της Αγγλίας Charles I, για τον οποίο και φιλοτέχνησε μια πληθώρα πινάκων μυθολογικού περιεχομένου και πορτρέτων. Συνέχισε, ακόμη, να χαίρει εκτίμησης και στην ολλανδική αυλή εκτελώντας αρκετές παραγγελίες για τον πρίγκιπα Frederik Hendrik, ενώ το 1635 εστάλησαν στη Δανία πολλά του έργα μετά από ενδιαφέρον του ίδιου του μονάρχη Christian IV. Ο καλλιτέχνης άσκησε μεγάλη επιρροή στον καλλιτεχνικό κόσμο της βόρειας Ευρώπης, γεγονός που μαρτυρείται από τα πολυάριθμα αντίγραφα των έργων του.
19 σχόλια/comments:
Επιστροφή μετά από κάποιο διάστημα με έναν όχι πλέον ευρέως γνωστό ζωγράφο και μία θρησκευτική θεματολογία.
Ελπίζω όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα να σας προσφέρω την ανάλυση κάποιων θρησκευτικού θέματος έργων μεγάλων καλλιτεχνών.
Ιδιαίτερη χαρά να σε ξαναβλέπουμε σε τέτοια θέματα που τα παρουσιάζεις μοναδικά! Συγχαρητήρια!
Καλησπέρα Antoine!...κι άλλη ωραία ανάρτηση!
Τις παρακολουθώ όλες (περί τέχνης), κι έχω αποθηκεύσει τις περισσότερες..χα,χα,χα
Ο Χόντχορστ είναι ένας διαφορετικός Ολλανδός και όπως πολύ σωστά το λες "καραβατζιστής"...δεν έχει και πολύ σχέση με τους υπολοίπους...και ναι! ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι αυτό το παιχνίδι κοφτερής εναλλαγής φωτός-σκιάς που συναντάμε και στον George de la tour...
Αγαπώ την "προσκύνηση των ποιμένων"...
Το άρθρο δικό σου; ΄Εξοχο!!!
Μπήκατε στο πνεύμα των ημερών που πλησιάζουν βλέπω σιγά σιγά...
τι ωραία που μπήκες στο κλίμα, ο ιησούς του σαγκάλ επάνω είναι υπέροχος παρεπιπτόντως, όπως και το ρέκβιεμ στο βάθος. Επίσης μη χάσεις την τανία το χάρισμα της Σεραφίν, θα σου αρέσει πολύ, εμένα πολύ με συγκίνησε.
@Καημος,
Επανέρχομαι, ναι!
Και αυτή την εβδομάδα θα έχω μια πλούσια συλλογή που αξίζει να την δείτε!
magdalini36,
Σχεδόν όλα τα άρθρα περί τέχνης που γράφονται εδώ είναι δικά μου. Αν έχω μεταφράσει κάποιο κείμενο ή έχω δημοσιεύσει κάτι που υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα άλλου, το αναφέρω.
Είμαι λάτρης του Καραβάτζιο! Δεν μπορώ να βρω μία λέξη που να περιγράφει την αγάπη μου και παράλληλα για το σεβασμό που του τρέφω. Ως εκ τούτου αγαπώ και πολλούς καραβατζιστές. Πράγματι, ο Χόντχορστ υπήρξε μεγάλος καλλιτέχνης. Δεν έχω δει άλλον που να έχει εφαρμόσει τόσο καλά τις πρωτοπορίες του Καραβάτζιο!
Συμπαθώ το Λα Τπυρ. Ίσως η αναφορά σου να είναι μια αφορμή για ένα αφιέρωμα...
scalidi,
Το πνεύμα είναι κατανυκτικό -ή υποτίθεται ότι πρέπει να είναι- συνεπώς είναι μια όμορφη ευκαιρία για την ανάδειξη κάποιων έργων...
Φιλιά!
celsius33,
Ο Σαγκάλ είναι μοναδικός! Από τα μεγαλύτερα ταλέντα του 20ου αιώνα αδιαμφισβήτητα.
Καλά να περνάς, μεγάλε γιατρέ!
μπήκαμε σε πασχαλινό κλίμα? τον ζωγράφο δεν τον ήξερα. άντε να τον ψάξω και λίγο από εδώ και πέρα.
Καλο βράδυ γιατρέ μου
Να πω την αληθεια ουτε εγω τον ηξερα, αλλα επειδη θελω κ εγω να ακολουθησω ιατρικη σε συμπαθησα και θα κατσω να ψαξω και εγω!!!
ΦΙλακια πολλα συμπολιτη!
Κάθε σχόλιο περιττεύει μετά από τόσο αναλυτική περιγραφή.
mahler76,
Είναι ενδιαφέρων κυρίως λόγω της αφομοίωσης των στοιχείων του Καραβάτζιο.
Πότε θα "ξεκουκουλωθείς";
sot,
Πάντα γλυκά σχόλια!
Καλό Πάσχα!
Salonika3,
Καλή επιτυχία σου εύχομαι! Είναι δύσκολος στόχος αναμφισβήτητα, αλλά φυσικά όχι ακατόρθωτος!
Καλό Πάσχα,
χαρούμενη Ανάσταση!
Φιλιά!
Έξοχη παρουσίαστη του έργου και του δημιουργού και ιδανική η επιλογή σου, μέρες που' ρχονται. Η δραματική αντίθεση σκιάς και φωτός που υιοθέτησε από τον αγαπημένο σου Καραβάτζιο έχει εφαρμοστεί εδώ με μεγάλη επιτυχία, κάνοντας εντελώς θεατρικές τις εναλλαγές των τονισμών, καθώς και του τρόπου εστίασης στα δύο κεντρικά πρόσωπα του πίνακα.
Αν δεν ξαναμιλήσουμε, ευχές για ένα όμορφο Πάσχα σε σένα και στους δικούς σου και σε όλα τα παιδιά της Χουακίνας.
Καλή Ανάσταση :)
Lucy of wild flowers,
Καλή Ανάσταση!
Ακούω και τη Lacrimosa στο blog σου! Τα δύο μεγάλα πνεύματα συναντιούνται!
evaggelia-p,
Σ' ευχαριστώ, Ευαγγελία, που παραθέτεις και τα δικά σου σχόλια για το έργο του Χόντχορστ. Δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω. Η ποιητικότητα είναι εμφανέστατη.
Post a Comment