September 22, 2007

Egon Schiele & Death in painting

The Self- Seers (Death and Man)

An eerie picture. The man staring into the mirror, eyes wide open, sees a shimmering phantom behind him – himself as Death. The picture is painted in a manner that recalls visions of Hell, and this gives it a force almost transcendent.

Μία απόκοσμη εικόνα. Ο άνδρας προσηλωμένος στον καθρέφτη, με μάτια ορθάνοιχτα, βλέπει να αχνοφέγγει ένα φάντασμα πίσω του – ο εαυτός του ως Θάνατος. Ο πίνακας είναι ζωγραφισμένος σε ένα στιλ που ανακαλεί οπτασίες από την κόλαση, και αυτό δίνει μια δύναμη σχεδόν υπερβατική.




The Death Mother

Egon Schiele symbolizes the proximity of life and death once more in his work. The child at the centre looks as if it is in an amniotic sac, but the black around it is a shroud, while the mother’s bony face and hands look deathly.


Ο Egon Schiele συμβολίζει την εγγύτητα της ζωής και του θανάτου για ακόμη μία φορά στο έργο του. Το παιδί στο κέντρο φαίνεται σαν να βρίσκεται σε έναν αμνιακό σάκο, αλλά το μαύρο γύρω είναι σαν σάβανο, ενώ το αποστεωμένο πρόσωπο και χέρια της μητέρας μοιάζουν θανάσιμα.





Death and Maiden

The painting can be read, among other things, as Schiele’s farewell to Wally after their years together. Though the lovers are clinging to each other, in their faces there is pain and the certainly that they must part. The man is wearing a penitential robe. The unrelieved landscape behind them only confirms the grim, despairing mood and the fearful foreknowledge of loneliness.


Ο πίνακας μπορεί να ερμηνευθεί, ανάμεσα σε άλλα πράγματα, ως τον αποχαιρετισμό του Schiele στη Wally μετά από χρόνια με την οποία ήταν μαζί. Αν και οι εραστές προσκολλώνται μεταξύ τους, στα πρόσωπά τους διακρίνεται πόνος και η βεβαιότητα ότι πρέπει να χωρίσουν. Ο άνδρας φορά ένα μετανοητικό χιτώνα. Το καταθλιπτικό τοπίο πίσω τους μόνο επιβεβαιώνει τη θλίψη, το απελπιστικό αίσθημα και την έντρομη πρόγνωση της μοναξιάς.



Agony


An allegorical work featuring a tonsured monk in his habit. His massive figure indicates Gustav Klimt, who appears here not as a friend but as a threat, against which the figure on the left, Schiele, seems to be raising his hands defensively. The painting is tantamount to a programmatic farewell to Secession aesthetics.


Ένα αλληγορικό έργο στο οποίο προεξέχει ο καθολικός καλόγερος που εκτελεί τα πνευματικά του καθήκοντα. Αυτή η ογκώδης μορφή υποδεικνύει τον Gustav Klimt, ο οποίος εμφανίζεται εδώ όχι ως φίλος αλλά ως απειλή, εναντίον της μορφής αριστερά, του Schiele, που φαίνεται να σηκώνει τα χέρια του αμυντικά. Ο πίνακας είναι ισάξιος σε ένα προγραμματισμένο αποχαιρετισμό στην αισθητική της Απόσχισης.



Pregnant Woman and Death

Once Schiele put Secession aesthetics behind, the linking of life and death, growth and decay became almost universal in his work. “Everything is living death”, he wrote in a poem. In this allegorical painting, Death visits the woman as a monk.


Ο S
chiele έχοντας αφήσει πίσω τα αισθητικά πρότυπα της Απόσχισης, τη σύνδεση ζωής και θανάτου, η ανάπτυξη και η αποσύνθεση έγιναν σχεδόν καθολικά στο έργο του. «Όλα ζούνε θάνατο», έγραψε σε ένα ποίημα. Σ’ αυτόν τον αλληγορικό πίνακα, ο Θάνατος επισκέπτεται τη γυναίκα σαν μοναχός.



Schiele's Caress - Klimt's Kiss


This Expressionist paraphrase of Klimt’s The Kiss was meant both as an anti-clerical provocation and an allegory of sexuality. Klimt had given an ecstatic, paradisiacal account of love, but Schiele’s couple is in the toils of a darker, more imperative passion inseparable from guilt. The power of the priesthood and the conventional God-fearing chastity of nuns are emphatically challenged in Schiele’s painting.


Αυτή η εξπρεσιονιστική παράφραση του έργου του Klimt Το Φιλί εννοείται τόσο ως μία αντι-κληρική παρακίνηση όσο και μια αλληγορία της σεξουαλικότητας. Ο Klimt είχε δώσει μία εκστατική, παραδείσια αξία της αγάπης, αλλά το ζευγάρι του Schiele είναι στα δίχτυα ενός σκοτεινού, πιο εξαναγκαστικού πάθους αχώριστου από την ενοχή. Η δύναμη της ιεροσύνης και η συμβατική θεοφοβούμενη αγνότητα των καλογριών είναι εμφατικά προκλητικά στον πίνακα του Schiele.



Source: Wolfgang Georg Fischer, Schiele, Taschen, 2007

8 σχόλια/comments:

Νίκος Κ. said...

μακάβριο post...

scalidi said...

Μπράβο, βρε παιδιά.Έχω ενθουσιαστεί που ασχολείστε τόσο σοβαρά με την Τέχνη. :)

Talisker said...

Οπως παντα δεν εχω κατι να πω παραπανω χωρις να θεωρηθω οτι απλα λεω για να λεω η να δειξω οτι ξερω..
Ειναι τοσο ομορφο το αφιερωμα στον Σιλε...
και ηταν για μενα μια συγκινητικη εκπληξη..
ενας ανθρωπος που αγαπαω και ειναι τωρα πολυ πολυ μακρια χιλιομετρικα τον λατρευει..
θα του το πω...

Μπραβο παιδια.

Lorelei Am Rhein said...

Πολύ ωραίο ποστ, Antoine!

Ξέρεις βέβαια, πόσο με συνεπαίρνει αυτό το θέμα!

Ο Egon Schiele, μέσα από όλα αυτά τα παραμορφωμένα σώματα, παρόμοια με του Francis Bacon, εκφράζει την οδύνη του για τον θάνατο του πατέρα του από σύφιλη, κάτι που σημάδεψε την τρυφερή του ηλικία...
Και ο ίδιος πέθανε πολύ νέος!
Τελικά όλοι οι καλλιτέχνες είναι βασανισμένες ψυχές...

Antoine said...

Talisker,

Θέλω να μου γράφεις τις απόψεις σου περί καλλιτεχνικών και όχι μόνο ποστ λόγω κυρίως της ιδιότητάς σου. Οι γνώσεις σου θα είναι αρκετά διαφωτιστικές.

Γι' αυτό αν δε σου κάνει κόπο, γράψε λίγα πράγματα για το Schiele.

Antoine said...

Lucy of wild flowers,

Δε γνώριζα το τέλος του πατέρα του ζωγράφου. Αλλά σε ότι λες συμφωνώ. Όλοι οι καλλιτέχνες βασανισμένες ψυχές ήταν και όπως μου είπε μια καθηγήτρια μου πέρσι: για να γίνεις πετυχημένος καλλιτέχνης πρέπει να κουβαλάς λίγο τρέλα. Πρώτος και καλύτερος (μπορεί να μην ήταν και ο πρώτος, αλλά τρόπος του λέγειν...) ο αγαπημένος μου Βαν Γκογκ.

Δεν έχω μελετήσει καθόλου Bacon. Αν θέλεις, στείλε μου μερικούς πίνακες του να μορφωθώ και εγώ λίγο ο ανήδεος!

Lorelei Am Rhein said...

@antoine μου,

ανίδεος, εσύ;
με τίποτα!
Θα σού δώσω ένα url, που θα βρεις πολλούς πίνακες του.
Φιλιά!

eroessa said...

ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ, ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΚΛΙΜΤ...ΑΠΟ 23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ...ΑΝ ΕΡΘΕΤΕ ΑΘΗΝΑ, ΠΕΣ ΤΕ ΜΟΥ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ...

Categories