September 29, 2007

Italian Renaissance

Michelangelo, Η Δημιουργία του Αδάμ, 1508 – 1512
Νωπογραφία, Θόλος της Καπέλλα Σιξτίνα.


Μία από τις διασημότερες θρησκευτικές σκηνές της Βίβλου, η Δημιουργία του Αδάμ, αποτελεί μέρος της ζωγραφικής σύνθεσης του θόλου του παρεκκλησίου του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη. Ο Μιχαήλ Άγγελος βασίζει το έργο του στο δυναμισμό των διαγωνίων.

Το υπέροχα σχεδιασμένο σώμα του πρωτόπλαστου Αδάμ θυμίζει ποτάμιους θεούς στις γωνίες των αετωμάτων των αρχαίων ελληνικών ναών. Ωστόσο, το αδρανές του κορμί αφυπνίζεται με το σπινθήρα της ζωής που μεταδίδει ορμητικά ο Θεός με το πλησίασμα των δακτύλων.







Albrecht Dürer, Αυτοπροσωπογραφία με γούνινο παλτό, 1500
Ελαιογραφία σε ξύλο, Παλαιά Πινακοθήκη, Μόναχο.


Η σχολαστική ακρίβεια στην απόδοση του βλέμματος παραπέμπει στη «δημιουργική μελαγχολία» που χαρακτηρίζει την καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία: μια στάση που αποκαλύπτει ένα είδος απόγνωσης η οποία συνδέεται από τη μια πλευρά με την επίγνωση της αποστολής του καλλιτέχνη και από την άλλη με το φόβο ότι θα έχανε την έμπνευσή του. Η υπερβατική σκέψη του Ντίρερ χαρακτηρίζει όλη τη νεανική περίοδο δημιουργίας του.







Raffaello, Η Σχολή των Αθηνών, 1509 – 1510
Νωπογραφία, πλάτος 7,70 μέτρα. Αίθουσα των Υπογραφών, Βατικανό, Ρώμη.


Ο Ραφαήλ οδηγεί τη σύνθεσή του στην τελειότητα. Η προοπτική γίνεται το ορατό σύμβολο της νοητής ιεραρχίας του πνεύματος. Οι Έλληνες φιλόσοφοι αντιπροσωπεύουν τις επτά ελεύθερες τέχνες. Ο ζωγράφος, όμως, θέλοντας να αφήσει το προσωπικό του στίγμα στη μεγαλειώδη αυτή σύνθεση, προσωποποίησε τη Ζωγραφική απεικονίζοντας το πρόσωπό του στο ίδιο του το έργο (δεύτερος από δεξιά). Οι αρχαίοι φιλόσοφοι συνυπάρχουν με τους σύγχρονους του καλλιτέχνη, ενώ ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης προεξάρχουν σ’ αυτήν την υπερχρονική ανθρωπιστική σύνοδο.



Leonardo Da Vinci, Η κυρία με την ερμίνα «Τσετσίλια Γκαλλεράνι», περ. 1484.
Ελαιογραφία σε ξύλο, 54 x 40 εκ.,
Εθνικό Μουσείο, Κρακοβία.


Οι πρωτοπόρες τεχνικές του Ντα Βίντσι της φωτοσκίασης διαφαίνονται στο πορτρέτο της νεαρής Καικιλίας. Η ερμίνα είναι σύμβολο αγνότητας. Επίσης, αποτελεί ένα από τα εμβλήματα στο οικόσημο του Λουδοβίκου Σφόρτσα, δούκα του Μιλάνου και εραστή της κοπέλας. Η νεαρή Τσετσίλια, της οποίας τα χαρακτηριστικά είναι σαφώς εξιδανικευμένα, αποτελεί ένα από τα ξακουστότερα έργα του πολυσυζητημένου ζωγράφου.





Michelangelo, Πιετά (Θρήνος), 1498 – 1499
Μάρμαρο, Βασιλική του Αγίου Πέτρου, Ρώμη.

Ένα σχετικά πρώιμο έργο του Μιχαήλ Άγγελου καταδεικνύει αναμφισβήτητα το ταλέντο του και το πάθος του για την τέχνη του. Εκπλήσσει το γεγονός ότι ο καλλιτέχνης έφθασε την απόλυτη κλασική τελειότητα. Η Παναγία παραμένει αειπάρθενος, ανέγγιχτη από το χρόνο και τον πόνο, ενώ ο Χριστός είναι γαλήνιος και νέος, μία πρωτοτυπία του Μιχαήλ Άγγελου που παρουσιάζει το Θεάνθρωπο με χαρακτηριστικά αρχαίου θεού, όμοιου με τον Απόλλωνα.





Source: Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, Ιταλική Αναγέννηση - Τέχνη και Κοινωνία - Τέχνη και Αρχαιότητα, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2004.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

16 σχόλια/comments:

Εαρινή Συμφωνία said...

Υπέροχος ο συνδυασμός όλων αυτών των έργων και των δημιουργών. Δείχνει πόσο ο καθένας είναι μοναδικός (όπως όλοι οι άνθρωποι) και πόσο, παρόλα αυτά, μοιάζει με τους υπόλοιπους.
Καλημέρα, αγαπημένη ομάδα.

sot said...

Σπουδαία δουλειά και πολύ καλή η σκέψη για τη συγκέντρωση όλων των σχετικών παραπομπών σε προηγούμενα (και μελλοντικά πιστεύω) σχετικά ποστ.

Lorelei Am Rhein said...

!!!

Antoine said...

Εαρινή Συμφωνία,

Αρχικά θέλω να σου εκφράσω τη χαρά μου που μας επισκέπτεσαι και μας σχολιάζεις.

Η παρατήρηση σου είναι εξαιρετική. Μπορεί ο καθένας να διακρίνει πάμπολλες διαφορές στην τεχνοτροπία κάθε αναγεννησιακού ζωγράφου, ωστόσο πίσω από κάθε τρόπο έκφρασης κρύβεται εκείνο το αναγεννησιακό πνεύμα που θέτει και πάλι τον άθρωπο στο επίκεντρο και οδηγεί τις δεξιότητες του στο αποκωρύφωμα.

Antoine said...

sot,

Φαντάζομαι πως εννοείς τα σχετικά links για τους αναγεννησιακούς ζωγράφους που είναι αναρτημένοι στο blog μας. Πιστεύω πως ήταν μια κίνηση διευκόλυνσης για τους αναγνώστες μας. Εξάλλου, όταν παρουσίαζα πίνακες διάσημων ζωγράφων, δεν το έπραττα απλώς για να εκθέτονται ένα διάστημα, αλλά πολύ περισσότερο για να καταστεί το xouakina.blogspot.com μία ηλεκτρονική πινακοθήκη στην οποία ο καθένας θα έχει πρόσβαση και να βρίσκει οποτεδήποτε κορυφαία έργα τέχνης.

Antoine said...

lucy μου,

το κλασικό είναι και διαχρονικό...

Dawkinson said...

υπέροχο τουρ! πάντων μέτρο, ο άνθρωπος.
βρέθηκα μπροστά στην 'Πιετά' πρόσφατα και οφείλω να ομολογήσω ότι δάκρυσα. η αναγέννηση είναι συγκλονιστική. τόσο στο νότο, όσο και στο βορρά.
χαίρομαι που σας βρήκα!

balabala bambaluna ( pink, of course ) said...

με αυτο το βλεμμα που εχει, νομιζω οτι ερωτευτηκα τον Durer! καμια ελπιδα, ομως ε? επισης ειχα δει και εναν πινακα με τον Vivaldi, και ηταν η πρωτη φορα στη ζωη μου που, βλεποντας μια ζωγραφια τοσο παλαια ενος αντρος, ενιωσα οτι ηταν ερωτευσιμος!! πρωτα ο Vivaldi λοιπον, και τωρα ο Durer.μαλιστα!!!
ειναι το βλεμμα που κανει ολη τη διαφορα!
antoine, σου απαντησα στο μπλογκ μου, σου απαντω και δω. ειναι τουλαχιστον 10 χρονια που ασχολουμαι ιδιαιτερως με τις τεχνες. εκθεσεις σε λονδινο, παρισι, βιεννη, πραγα, βενετια, αιγυπτο, αμστερνταμ εχω επανειλλημενως επισκεφθει! σκεφτομαι για ενα μεταπτυχιακο στην ιστορια της Τεχνης αλλα για αργοτερα!
πως σου φανηκε ο ChICHONI? τον ανακαλυψα στη κλασικη ετησια εκθεση για κομικς στο γκαζι! και φετος θα πρεπει να γινει!! υποθετω. αν εισαι αθηνα, να πας οπωσδηποτε.
και ο Kubin? οι μισοι φιλοι μου ελεγαν οτι δειχνει τοσο απαισιοδοξος που δεν θα επρεπε να τον βαλω στο μπλογκ μου. ελα ομως που μου αρεσει!!!!
σε φιλω, balabala bambaluna και περιμενω απαντηση.
Και να εισαι καλος μαθητης!!!!

zero said...

Οπως παντα...
καταπληκτικο το ποστ σου.

Μιχαήλ Angel said...

Βλέπω φίλε προχωράτε ακάθεκτοι.
Τι έγινε με τους ντανταϊστές που ζήτησα?
Το είχα ζητήσει και από τη Λούσυ, αλλά είπε "αργότερα"!
Με αγνοείτε επιδεικτικά! :)
Θα το κάνω εγώ το ποστ, όπως φαίνεται.;)

Antoine said...

balabala bambaluna,

Είχα προτάσεις να προσθέσω στην ηλεκτρονική πινακοθήκη του blog μας και τον Durer, οπότε μάλλον σύντομα θα δεις ένα μεγάλο αφιέρωμα στο Γερμανό καλλιτέχνη.

Κοίταξε! Ο ChICHONI και ο Kubin δε με συνάρπασαν ιδιαίτερα, ωστόσο θα είναι στο στόχαστρο μελλοντικής μελέτης.

Λένε ότι είμαι καλός μαθητής!

sot said...

Ναι κατάλαβα το σκοπό σου γι αυτό αναφέρθηκα και σε μελλοντικά ποστ.
Εύχομαι να γίνει πολύ πλούσια η πινακοθήκη σας και να έχετε πάρα πολλούς επισκέπτες. Δε θα χάσουν άλλωστε, γιατί είναι πολύ καλή η προσπάθεια.

scalidi said...

Παιδιά, σας θαυμάζω για την ενασχόλησή σας αυτή με την Τέχνη και την κλασική τέχνη που όλα ενυπάρχουν μέσα της. Σας προτείνω να αναζητήσετε,όποτε έχετε χρόνο, την ιστοσελίδα του Θανάση Τριαρίδη που έχει γράψει κάποια καταπληκτικά κείμενα για μεγάλους της Αναγέννησης και θα σας ενθουσιάσει φαντάζομαι. Καλά διαβάσματα. Μη νομίζετε κι εγώ διαβάζω με τον ίδιο ρυθμό κι ας έχω τελειώσει το σχολείο εδώ και 12 χρόνια... :))))))

dyosmaraki said...

Καταπληκτικό το αφιέρωμά σας παιδιά! Η Ιταλική Αναγέννηση είναι η αγαπημένη μου περίοδος τέχνης αφού πιστεύω πως πρόσφερε πάρα πολλές βάσεις για την τέχνη του σήμερα αλλά αναβίωσε επίσης την τέχνη του χθές. Θα μπoρούσε κανείς να γράψει ατελείωτα λόγια για αυτήν την αριστουργηματική περίοδο.
Και πάλι μπράβο! Ενθουσιάστηκα και από την κατάλληλη μουσική υπόκρουση.
Antoine έλειπα μερικές ημέρες για αυτό ήμουν πάλι ασυνεπής στο αφιέρωμα. Θα λείψω και αυτό το Σαββατοκύριακο. Πιστεύω πως από Δευτέρα θα επανέλθω.

zero said...

Για τα ματια της Χουακινα γινονται ολα...

Horace said...

Το post σου είναι εξαιρετικό!
Ειλικρινά, στεναχωρήθηκα πάρα πολύ που δεν τό είχα διαβάσει νωρίτερα..!
Να συνεχίσεις έτσι...

Πολλά φιλιά!

Categories