Ο Antoine γράφει για την "Picasso, Suite 347"
Η έκθεση χαρακτικών του Pablo Picasso στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. αποτελεί αναμφισβήτητα το καλλιτεχνικό γεγονός του χειμώνα για τη Θεσσαλονίκη. Όπως είναι γνωστό η έκθεση εγκαινιάστηκε από το πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια στις 25 Ιανουαρίου 2008 και θα είναι ανοιχτή στο ευρύ κοινό έως τις 16 Απριλίου 2008 περιλαμβάνοντας χαρακτικά που ο Πικάσο φιλοτέχνησε από τις 16 Μαρτίου ως τις 5 Οκτωβρίου του 1968, τα οποία και ανήκουν στο Ίδρυμα Bancaja της Βαλένθια.
Η έκθεση "Picasso, Suite 347" παρουσιάζει ποικιλία θεμάτων, ενώ δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να μελετήσει και να γνωρίσει τη χαρακτική τεχνοτροπία του Picasso σε έναν καλά διαμορφωμένο και μοντέρνο αισθητικά χώρο. Στην έκθεση κυριαρχεί το ασπρόμαυρο. Δεν υπάρχει χρώμα. Και σ' αυτό ταιριάζει η φράση του καλλιτέχνη, ο οποίος δήλωσε: "Όταν δε ξέρεις με ποιο χρώμα να ξεκινήσεις, άρχισε με μαύρο". Χρησιμοποιεί αριστοτεχνικά τη βελόνα για τη χάραξη εκατοντάδων γραμμών, οι οποίες δίνουν ένα αποτέλεσμα αφαιρετικό που μοιάζει με την παιδική ζωγραφική. Μεγάλο ενδιαφέρον, επίσης, έχει η μείξη της μελάνης με ζάχαρη σε πολλά έργα για την απόδοση ενός συγκεκριμένου τύπου οξυγραφίας.
Τα εκθέματα παρουσιάζονται ανά κατηγορίες και μάλιστα η πλέον ενδιαφέρουσα και αξιοσημείωτη ομάδα έργων είναι αυτή υπό την επικεφαλίδα "Ραφαήλ και Φορναρίνα". Διαβεβαιώνω, γενικά, πως υπάρχει έντονο το ερωτικό στοιχείο στα χαρακτικά σε βαθμό που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως και πορνογραφικά σχέδια. Ο Picasso ήταν ένας καλλιτέχνης που δε φοβόταν την κοινωνική κριτική ούτε και την πρόκληση σκανδάλων. Έτσι, αποφασίζει μέσα από τα σχέδια, ειδικά του Ραφαήλ και της Φορναρίνα, να συνδυάσει το διαχρονικά βιώσιμο στη ζωγραφική σατιρίζοντας παράλληλα την επικαιρότητα.
Στην κατηγορία αυτή παρουσιάζεται ο μεγάλος αναγεννησιακός ζωγράφος Ραφαήλ σε ερωτικές στάσεις με τη Φορναρίνα, μοντέλο του Ραφαήλ και φημολογούμενη ερωμένη του. Ωστόσο, στα περισσότερα έργα οι δύο εραστές δεν είναι μόνοι. Αντίθετα, εμφανίζονται ηδονοβλεψίες οι οποίοι έχουν ταυτότητα. Είναι ο Μιχαήλ Άγγελος και ο Πάπας (μάλλον ο Παύλος ΣΤ' ο οποίος είχε εκλεγεί σχετικά πρόσφατα)! Ο Μιχαήλ Άγγελος σχεδιάζεται συνήθως κάτω από το κρεβάτι να κρυφοκοιτάζει το ζευγάρι, ενώ ο Πάπας να κάθεται σε ουροδοχείο κάνοντας διάφορες χειρονομίες. Είναι μια κατηγορία προκλητική την οποία και χαρακτηρίζω γελοιογραφική, διότι, αν και έχει θεματολογία ιδιαίτερη, προκαλεί γέλιο και το συμπέρασμα της λατρείας του Picasso για το γυναικείο φύλο.
Σ' αυτό το τελευταίο αξίζει να τονιστεί ότι οι περισσότεροι τίτλοι περιέχουν τη λέξη "πόρνη" και μάλιστα με το επιθετικό προσδιορισμό "χοντρή". Η γυναίκα, γυμνή σαφώς, προβάλλεται ως σύμβολο του ερωτισμού αλλά και παράγοντα διέγερσης του αντρικού φύλου, καθώς την περιβάλλουν άνδρες κάθε ηλικίας.
Η Γενική Γραμματέας του Τελλόγλειου Ιδρύματος καθηγήτρια Αλεξάνδρα Βουτυρά αναφέρει χαρακτηριστικά:
"Ο Πικάσο με τη ζωτικότητα, ενέργεια και φρενήρη δημιουργικότητα που τον διακρίνει πιάνει το καλέμι και χαράσσει με τις πλάκες του χαλκού με απόλυτη σιγουριά στο χειρισμό του μέσου, με απίστευτη ακρίβεια, σταθερότητα, - ας μην ξεχνούμε ότι είναι 87 χρόνων -, που υποστηρίζει την καταπληκτική του οπτική μνήμη σε έργα του παρελθόντος, σε πρόσωπα κι εκφράσεις, κι ακόμη μια αχαλίνωτη φαντασία και εφευρετικότητα, που με ειρωνεία, παιχνιδιάρικη διάθεση, ειλικρίνεια και πάθος ξετυλίγουν τη σκέψη του.
Στη Σειρά 347 κυρίαρχο θέμα, εμμονή του Πικάσο είναι η γυναίκα, το γυναικείο γυμνό. Οι ερωτικές σκηνές, που εμφανίζονται είτε στο θέμα ο Ζωγράφος και το μοντέλο του, στις Σελεστίνες του και κυρίως στον Ραφαήλ με την Φορναρίνα, εκφράζουν όλο το πάθος του για ζωή, δημιουργία, την ίδια τη ζωγραφική. Γυναίκες λουόμενες, ή πόρνες σε μπορντέλα ή στο εργαστήρι του ζωγράφου, σε σκηνές αρπαγής στις Σελεστίνες, μοιάζουν να εξορκίζουν τις εμμονές του Πικάσο στο θέμα της γυναίκας […]".
Τα χαρακτικά, όμως, απαιτούν περισσότερη παρατήρηση και μελέτη για την πλήρη κατανόησή τους. Ο Πικάσο έχει μια συνθετική σκέψη που δύσκολα ο θεατής την κατανοεί και εισέρχεται στο πνεύμα της. Ο Πικάσο υπήρξε εξάλλου, ο μεγαλύτερος και δημοφιλέστερος καλλιτέχνης του 20ου αιώνα.
15 σχόλια/comments:
Η έκθεση είναι αρκετά ενδιαφέρουσα κι ας λείπει το χρώμα. Εξάλλου η αφαίρεση και ο κυβισμός ως καλλιτέχνικα κινήματα επιλέγουν απλούς χρωματικούς συνδυασμούς.
Εκφράστε τις σκέψεις σας και θα προσπαθήσω να σας απαντήσω σχετικά σύντομα σε απορίες και ερωτήσεις σας.
ευχαριστούμε για την περιεκτική ενημέρωση! καλό απόγευμα!
Χαίρομαι πάρα πολύ, που είχες αυτήν την εμπειρία, Αντώνη μου!
Πριν αρκετά χρόνια είχα θαυμάσει στην Εθνική Πινακοθήκη τα σκίτσα του με τους ταύρους, το αγαπημένο του θέμα!
Όσο για τα υπόλοιπα έργα του, αξίζει να τα απολαύσει κανείς από κοντά, εξασκούν τεράστια δύναμη και μεταδίδουν μεγάλη ενέργεια στον, ας πούμε, θεατή!
Ελπίζω να απολαύσεις πολλές ακόμα εκθέσεις μέχρι το τέλος της χρονιάς!
Φιλιά!
Ακούγεται πολύ ενδιαφέρον..
Ευχαριστούμε για την ενημέρωση!
καλή βδομάδα:)
Μπράβο σου Αντώνη για την παρουσίαση! Εξαιρετικά κατατοπιστική και διαφωτιστική! Πολύ λυπάμαι που θα τα χάσω! Γέλασα πολύ με αυτά με τους ηδονοβλεψίες, γιατί ήταν απίστευτη η ειρωνεία του Ιερού Τέρατος της Ζωγραφικής, όσον αφορά οτιδήποτε τον ενοχλούσε. Είτε θρησκείες, είτε ολοκληρωτικά καθεστώτα κτλ. Ασυμβίβαστος κυριολεκτικά, ανατρεπτικός, εξωκατεστημένος, τολμηρός, προκλητικός! Με μια λέξη: Αξιολάτρευτος!
Τα σέβη μου νεαρέ για την παρουσίαση! Τα σέβη μου και στην ψυχή του Πικάσσο, όπου κι αν αρμενίζει... θα αρμενίζει όμορφα, όπως όταν ζούσε! Δεν είναι τυχαίο που τον λατρεύανε όλες οι γυναίκες του! Μεγάλη φυσιογνωμία ο Ισπανός!
ΥΓ. Σου χαρίζω και το πλήρες βαφτιστικό του όνομα κι επίθετο.
Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruiz y Picasso!!! ;)
Αγαπητε Antoine ευχαριστουμε για την ενημέρωση και την ενδιαφερουσα περιγραφη σου!μακαρι να υπαρξει η ευκαιρία να δούμε την εκθεση..Την καληνύχτα μου:)
Dear Antoine,
an invitation is waiting for you at my blog!
Kisses!
Διάβασα και ένιωσα σα να έκανα κι εγώ την περιδιάβασή μου στην έκθεση. Αναφέρεις πως "η έκθεση είναι αρκετά ενδιαφέρουσα κι ας λείπει το χρώμα"! Νομίζω όμως ότι κι αυτό έχει τη μαγεία του. Παρατηρώντας αυτά τα έργα του Πικάσο, μάλλον έχεις την αίσθηση πως μπαίνεις σ' έναν άλλο κόσμο όπου ισχύουν κανόνες που δεν έχουν σχέση με χρώματα, αλλά με γραμμές, ρυθμούς και νοήματα που ίσως και να τα είχαμε σκεφτεί αλλά δεν μπορούμε να τα εκφράσουμε. Χαίρε!
Καθήκον μου είναι να σας ενημερώνω για τα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης μου.
Σας χαιρετώ όλους και σας εύχομαι να ξεκλέψετε λίγο χρόνο για να την δείτε...
Ερχομαι μετά την Καθαρά Δευτέρα, και θα δω οπωσδήποτε την έκθεση. Η ανάλυσή του, σούπερ. Ποοοοολύ καλή, σου λέω. Χαιρετισμούς στην παρέα.
To oti mas koroideuoun to kseroume
ti ekthesi einai mia sovarofanis prospathia.
THETIKA
* uprxei mosotita
* den vlepei sxedon pote tetoia pramata sti thessaloniki
ARNITIKA
* einai ola erga tou kalitexnei afou exei kataksiothi kai pleon den dimiourgei apla pernaei tin ora tou kathimerina
* 12 euro eisodos
* elipsi poiotitas
* xaraktiki
kon pavlos
Εαρινή Συμφωνία,
θα σε περιμένουμε να πάμε όλοι μαζί... μη μας ξεχάσεις!
Παύλε,
Χωρίς να σε γνωρίζω νομίζω πως είσαι λίγο υπερβολικός. Αρχικά, συμφωνώ με την άποψη ότι η Θεσσαλονίκη δε βλέπει συχνά τέτοια έργα, ωστόσο με τα υπόλοιπα διαφωνώ κάθετα. Η είσοδος είναι ΜΟΝΟ 2 euro, ενώ το Τελλόγλειο είναι καλά οργανωμένο, ώστε να πραγματοποιεί ξεναγήσεις σε ομάδες άνω των 10 ατόμων. Ο Πικάσο μπορεί να επαναλαμβάνει κάποια συνηθισμένα μοτίβα στα 347 έργα του, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί για έλλειψη πρωτοτυπίας ή ακόμη ότι δεν αποτελούν έκφραση του ψυχικού κόσμου του! Όσο για το ότι όλα είναι χαρακτικά δεν έχει να κάνει με την ποιότητα της έκθεσης, αλλά με τη θεματολογία της.
Χαίρομαι που μας εξέφρασες την άποψη σου!
ΚΑΛΗΣΠΕΡΙΖΩ ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΗ ΠΑΡΕΑ ΤΗΣ ΧΟΥΑΚΙΝΑ...ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΑΝΤΛΩ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΑΣ...
Και στο blogspot η Ερόεσσα...
Κρίμα που δε θα καταφέρεις να την δεις, αλλά θα μπορέσεις τουλάχιστον να δεις το λεύκωμα με τα εκθέματα, όταν επισκεφθείς την πόλη μας!
Σε χαιρετώ!
Post a Comment