October 17, 2008

Goya, The Family of the Duke of Osuna

Francisco de Goya, The Family of the Duke of Osuna 1788
Oil on canvas, 225 x 174 cm

Museo del Prado, Madrid



Ο Goya μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας άριστος προσωπογράφος, συνεχιστής του αξιόλογου έργου του προκάτοχού του στην Ισπανία Velazquez. Και οι δύο ζωγράφοι είχαν επιλεχθεί από την άρχουσα τάξη. Ωστόσο, ο Velazquez ήταν ένας καλλιτέχνης που αρεσκόταν να ικανοποιεί με την παλέτα του τις επιθυμίες των παραγγελιοδοτών του, σε αντίθεση με τον Goya, ο οποίος έχει ύφος σαφώς περισσότερο επαναστατικό και αρέσκεται να αποτυπώνει με
ευφυΐα το χαρακτήρα των "μοντέλων" του. Ο Goya είναι ένας ζωγράφος ιδιαίτερα διεισδυτικός και εισχωρεί με ευκρίνεια στον ψυχικό κόσμο των ανθρώπων του καμβά του.


Ιστορικά, οι δούκες της Osuna υπήρξαν συχνοί παραγγελιοδότες του καλλιτέχνη. Εδώ ο ένατος δούκας της Osuna Perdo Téllez de Girón ποζάρει μαζί με τη σύζυγό του Josefa Alonso Pimentel, κόμισσα και δούκισσα της Benavente, μαζί με τα τέσσερα παιδιά τους. Το ζεύγος είχε παντρευτεί ήδη το 1774, 14 δηλαδή χρόνια πριν ο Goya ζωγραφίσει την ομαδική αυτή προσωπογραφία, κι αν και είχε αποκτήσει πολλά παιδιά, μόνο τέσσερα επέζησαν, αυτά που βλέπουμε στον πίνακα. Στα αριστερά, το όρθιο αγόρι είναι ο Francisco de Berna, ο οποίος και θα διαδεχθεί τον πατέρα του στο δουκάτο. Το μικρό και καθιστό αγόρι ονομάζεται Pedro de Alcantata και θα γίνει ένας από τους πρώτους διευθυντές του Μουσείο Prado στη Μαδρίτη. Το κορίτσι που κρύβεται πίσω από τη μητέρα του είναι η Joaquina, της οποίας το πορτρέτο θα φιλοτεχνήσει ο Goya πολύ αργότερα, όταν θα κατέχει τον τίτλο της μαρκησίας του Santa Cruz. Τέλος, το κορίτσι στη δεξιά άκρη, το οποίο αναπαρίσταται να κρατά από το χέρι τον πατέρα του, έχει το όνομα της μητέρας της, Josefa. Η Josefa θα πάρει τον τίτλο της δούκισσας του Abrantes.



Η Joaquina σ' αυτόν τον πίνακα του 1805 απεικονίζεται από τον Goya ως Ευτέρπη, μούσα της Μουσικής. Είναι ένα έργο με έντονο ερωτισμό και λυρικότητα.


Στην παλέτα του Goya κυριαρχούν χρώματα αβρά, όπως είναι το καφέ, το γκρι, το πράσινο και το ροζ. Μοναδική εξαίρεση ίσως αποτελούν οι έντονες κόκκινες αποχρώσεις στο ρούχο του δούκα Perdo Téllez de Girón. Επιπρόσθετα, εντύπωση προκαλεί ο χώρος όπου τοποθετείται η οικογένεια. Είναι αφηρημένος. Κανένα στοιχείο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, ώστε να εξάγει κάποιος ένα βέβαιο συμπέρασμα. Ο πίνακας αποκτά σχετικά μια χρωματική, χωροταξική, αλλά και συναισθηματική ομοιογένεια, κάτι που ο ζωγράφος έκδηλα αναζητούσε. Καταφέρνει να αποδώσει στα έξι πρόσωπα του έργου του το σεβασμό, την ειλικρίνεια και την αγάπη με διακριτικότητα και λεπτούς χειρισμούς του πινέλου του. Το έργο δε φορτώνεται από περιττά και άκομψα στοιχεία, όπως κοσμήματα ή άλλη πομπώδη επιπρόσθετη διακόσμηση, αλλά η λιτότητα που προτιμάται εκφράζει και τον ευγενικό και εχέμυθο συναισθηματικό κόσμο των μελών της οικογένειας. Η προσθήκη του μικρού σκύλου στην κάτω δεξιά άκρη δεν αποτελεί καινοτομία του Goya. Είχε ήδη χρησιμοποιηθεί από τους μεγάλους αναγεννησιακούς ζωγράφους ως σύμβολο πίστης και αγάπης για να συνοδεύσει κυρίως πορτρέτα. Το έργο αυτό ίσως αποτελεί μία από τις λίγες ομαδικές προσωπογραφίες ευγενών που στα πρόσωπά τους δεν αποτυπώνεται ο αυταρχισμός, η αδυναμία και η προδιαγεγραμμένη παρακμή.


Βιβλιογραφία
  1. Feghelm Dagmar, I, Goya, Prestel 2004
  2. Hagen Rose-Marie, Francisco Goya, Taschen 2003
  3. Kahribian Leah, Velázquez, National Gallery London 2006
  4. Λαμπράκη-Πλάκα Μαρίνα, Ιταλική Αναγέννηση, Εκδόσεις Καστανιώτη 2004
  5. Μεγάλα Μουσεία, Μαδρίτη - Μουσείο Πράδο, Electa 2005

36 σχόλια/comments:

Antoine said...

Μετά από αρκετές ημέρες δημοσιεύεται και ακόμη μία καλλιτεχνικού περιεχομένου ανάρτηση.

Είναι ένα έργο το οποίο αγαπήσαμε, γιατί συνδέσαμε τα τέσσαρα παιδάκια με μας. Και μάλιστα το ένα από αυτά έχει και το όνομα της Χουακίνας...

Το επόμενο έργο θα είναι του Ιερώνυμου Μπος.

Hfaistiwnas said...

Θυμάμαι αυτό τον πίνακα τον είχαμε σχολιάσει στη σχολή.. δεν θυμάμαι λεπτομέρειες όμως..
κάνατε πολύ καλή δουλειά!!!

Helena said...

mmm mathame polla!!

emeis eimaste ta tessera paidakia !!

ego eimai to koritsaki poy krubetai!!

Subtitle said...

Αααααα! Βρήκα ποιους θα ρωτήσω! Τους φίλους μου, τα παιδιά της Χουακίνας!
Λοιπόν, είδα πρόσφατα μια ταινία για τον Μοντιλιάνι!
Είναι του 2004 αλλά εγώ τώρα την είδα και τώρα τη 'μολογάω!
Μου άρεσε πάρα πολύ και ήθελα να ρωτήσω αν την έχετε δει και αν έχει ιστορική ακρίβεια ειδικά για το θέμα του διαγωνισμού του Μοντιλιάνι με τον Πικάσσο και τους άλλους σπουδαίους ζωγράφους στο Παρίσι!
Τι λέτε;

Akon said...

Πολύ ωραία και αυτή η παρουσίαση και μου άρεσε πως έχετε συνδυάσει τον πίνακα με εσάς και το Blog.

brainwaves said...

Καλά που είσαι κι εσύ και μαθαίνουμε τίποτα περί τέχνης!

Πολύ ωραία έργα... Και όντως, πολύ λεπτοί οι χειρισμοί στο πινέλο!

Αλλάξαμε και Χουακίνα βλέπω όμως!!

Μεγειά, μεγειά.

Υγ.: Την Τετάρτη θα προσπαθήσω να είμαι κι εγώ εκεί να μοιραστώ τη χαρά σας!

Antoine said...

Hfaistiwnas,

Σκοπός αυτών των αναρτήσεων είναι η επαφή καθένα από μας με τρόπο εύπεπτο και ελκυστικό με την τέχνη.
Ο Goya είναι έαςν καλλιτέχνης που συμπαθώ αρκετά. Αλλά πέρασε σχεδόν ένας χρόνος από την τελευταία φορά που αναρτήθηκαν τα δύο πορτρέτα της Maja.

Χαιρετώ!

Antoine said...

Helena,

Ναι!
Μα πώς το ξέχασα! Ο Jimanant είναι το όρθιο αγόρι στα αριστερά, εγώ είμαι το μικρό που κάθεται, η Helena είναι Joaquina που κρύβεται πίσω από τη δούκισσα και η Catherine είναι το κορίτσι στα δεξιά!

Antoine said...

Καημέ,

Ο Modigliani το χειμώνα του 1906 έφτασε στο Παρίσι και εγκαταστάθηκε στη Montmarte. Γνωρίζουμε πως ο Modigliani είχε στενή σχέση με τον Picasso, ο οποίος μάλιστα τον παρότρυνε να εγκατασταθεί σ'αυτήν την περιοχή. Δεν έχω ακούσει κάτι περί διαγωνισμού.

Ο Modigliani γενικά είχε την άποψη ότι η τέχνη είναι ένα μέσο καταγραφής συναισθημάτων. Γι' αυτό το λόγο δεν τον συγκίνησε το ρεύμα του Κυβισμού, ο οποίος είχε αποτραβηχτεί από τον άνθρωπο ως εκφραστικό μέσο.

Είναι γεγονός πάντως ότι ο Modigliani είχε συνδεθεί φιλικά με αξιόλογους καλλιτέχνες στην παραμονή του στο Παρίσι. Αλλά άλλες λεπτομέρειες δε γνωρίζω.

Είναι μια καλή αφορμή πάντως το σχόλιό σου να ασχοληθούμε σε λίγο καιρό και με το Modigliani.

Antoine said...

Akon,

Είναι πολύ όμορφο να συνδέεσαι συναισθηματικά με έργα τέχνης. Τα αγαπάς περισσότερο!

:)

Antoine said...

brainwaves,

Ή καλύτερα να σε λέω... Michelangelo! Χαχα!
Αυτός είναι ο πίνακας της ομάδας της Χουακίνα!

Η μορφή της Χουακίνα στη δεξιά στήλη είναι αρμοδιότητα της Helena!

toymaker said...

cinema και ζωγράφοι

Περί Modigliani
Πρόκειται για ένα μέτριο στην καλύτερη, κακό στη χειρότερη φιλμ του 2004 σε σκηνοθεσία Mick Davis.
Οι κριτικοί είχαν να πουν τα χειρότερα και ίσως όχι άδικα αφού η ταινία επικεντρώνεται στις προσωπικές και όχι στις καλλιτεχνικές πτυχές της ζωής του ζωγράφου.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ζωγράφων υπήρχε αλλά... από ένα σημείο και μετά μιλάμε για καθαρή μυθοπλασία και υποθέσεις.
Λέγεται πάντως ότι σχολίασε την εμφάνιση- παρουσία του Picasso αρνητικά.

Οι βιογραφίες των ζωγράφων που μεταφέρονται στη μεγάλη οθόνη υποφέρουν.
Καλές ταινίες είναι οι:
Frida
Pollock
Love is the devil (για τη ζωή και το έργο του Bacon)

Κακές ταινίες είναι οι:
Picasso (με έναν απαράδεκτο Hopkins)
El Greco
Modigliani
Goya's Ghosts

Ενώ σύντομα θα δούμε στη μεγάλη οθόνη τις:
Dali (με τον Pacino)
Cezanne
και Van Gogh

Antoine said...

Καημέ, νομίζω ότι ο Toymaker έδωσε πολλές πληροφορίες!
Σε ευχαριστούμε πολύ, κριτικέ τέχνης μας!

Subtitle said...

Ήξερα ότι εδώ θα βρω απαντήσεις και σας ευχαριστώ!
Θα επιμείνω όμως ότι εμένα ο Modigliani αλλά και ο Ελ Γκρέκο μου άρεσαν χωρίς βέβαια να γνωρίζω την ιστορική τους πιστότητα!

Flora said...

Αγαπητά μέλη της
XOYAKINA
...το έργο αυτό είναι υπέροχο!
Φοβερή η ιδέα σας πάντως να πάρετε όνομα από πίνακα...

Το βραβείο του XEBLOGARE με έφερε στον όμορφο χώρο σας.
Σας έχω και πρόσκληση για ένα μπλογκοπαίχνιδο. Αν θέλετε, παίξτε!!!

mahler76 said...

Πάλι καλά που γίνονται και τέτοιες αναρτήσεις να μαθαίνουν οι νέοι και να θυμούνται οι παλαιότεροι. Ναι είμαι από εκείνη την εποχή χιχι.
Καλό βράδυ!!!

Antoine said...

Flora,

Θα σου αποκαλύχω κάτι... πρώτα σκεφτήκαμε το όνομα της ηρωίδας μας και μετά ανακαλύψαμε ότι το κοριτσάκι που είχαμε συνδέσει με την Helena ονομάζεται Χουακίνα!

Η πρόσκληση είναι άκρως ενδιαφέρουσα και καλλιτεχνική! Ταιριάζει λοιπόν με το χώρο μας!

Antoine said...

mahler,

Δε με πείθεις να γίνω πλαστικός... ό,τι και να λες!!!
Καλό σου βράδυ!

aimsare said...

Ο πίνακας και απεικονίζει μια εποχή που οι νέοι έπρεπε να τη φτύνουν, τη φεουδαρχία! Μια ταξική κοινωνία μετά τη δουλοχτητική που είναι ένας εφιάλτης για το σήμερα, είναι μέσα στο κενό του μυαλού των μικροαστών γιάπηδων μια διέξοδος, είναι κάτι, που τους κάνει να νομίζουν πως γεμίζουν το ψυχικό κενό και το ιδεολογικό ή μια προσπάθεια να γεμίσουν με γιαλατζί τέχνη την ιστοσελίδα τους μπας και πάρουν το μπράβο απο τους κοντυλοφόρους του υπουργείου οικονομικών και τα ψυχία του βραβείου τους.

Antoine said...

aimsare,

Μου είσαι παντελώς αδιάφορη.
Σε παρακαλώ μη μας ενοχλήσεις ξανά.

το φτυαράτσι said...

Πολύ ωραίος αυτός ο πίνακας κ πολύ κουλή η ιδέα σας!Και μην ξεχνάτε! Κουλή=Καλή! Την κουλημέρα μου!!!

Antoine said...

φτυαράτσι,

Ευχαριστούμε πολύ! Μια όμορφη Κυριακή και για σένα!

Κολινδρός said...

Η τέχνη έχει 50% μορφή, εμφάνιση, τεχνική και 50% περιεχόμενο, μήνυμα, ιδεολογία σκέψη τελοσπάντων. Αν δεν έχει το πρώτο ήμισυ το αποτέλεσμα είναι χυδαίο. Αν δεν έχει το δεύτερο το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Για να είναι τέχνη πρέπει να τα'χει και τα δύο σε αρμονία. Η δική σας τέχνη κύριε Antoine είναι το κατασκεύασμα με το paintbrush που κάνατε στο αμέσως προηγούμενο post. Το οποίο, σαν ειδικός, το βάζω άριστα για ένα παιδί του Νηπιαγωγείου. Άριστα επίσης σας βάζω και στις δημόσιες σχέσεις. Κλείσε τα σχόλια άμα θες να μην σε ενοχλούμε. Τα σχόλια όμως είναι φυσικό να τα δεχτείς και όχι μόνο από μας, απ' τη στιγμή που συμμετέχεις σε ένα διαγωνισμό ομορφιάς και παίρνεις κάτω από ιδιόμορφες συνθήκες το βραβείο, παραβιάζοντας τους στοιχειώδεις όρους του διαγωνισμού. Δέξου σα νέος που είσαι όλες τις απόψεις και γίνε δημοκράτης για να πάει μπροστά η κοινωνία μας. Μαθήματα περί τέχνης προσφέρονται σε πολλά μέρη, αν θέλει κανείς όμως. Αν δε θέλει, μπορεί να αυτοεπαινείται.

Antoine said...

Κολινδρέ,

Τα σχόλια όλης σας της οικογένειας δεν αποσχολούν ούτε εμένα, ούτε τα υπόλοιπα παιδιά που έχουμε μαζί το blog.

Helena said...

To exo ksana pei kai to ksanaleo...
o kathenas exei thn apopsh toy...

ostoso eseis den kanete tipota allo apo to na katakrinete kathe praksi mas...kai na fanatizeste...

alla apo oti fainetai exete parei poly sobara to thema oti to blog sas den kerdise !! oraia ... htan adikia ti na kanoyme emeis!!!

kai afoy ypotimate to ypoyrgio oikonomikon kai ton diagonismo giati labate meros????

alla mallon den exete me ti allo na asxolhtheite toso kairo ... kai sxoliazete kathe kinish mas..

tespa!!! sygxaritiria gia to blog sas!!!kai mprabo gia thn symmetoxh sas!!! mporei ontos na sas aksize na bghte eseis protoi!!!

celsius33 said...

μου αρέσει ο Γκόγια και μου τον Θύμισες. Για μένα είναι ο καλύτερος ζωγράφος που έχει απεικονίσει ποτέ παιδιά. Δεν έχει υπάρξει περισσότερο τρυφερή ματιά στην απεικόνιση ενός προσώπου ή ενδυμασίας παιδιού. Μου άρεσε η παρατήρηση για την έλλειψη στοιχείων στον τοίχο πίσω που αποσπούν το βλέμμα, αποδυκνύει ότι είναι καθαρά συγκεντρωμένος στον άνθρωπο και στις σχέσεις που ζωγραφίζει.

Antoine said...

celsius33,

Αν δεν κάνω λάθος, έχεις ζωγραφίσει το μικρό Don Manuel Osorio Manrique de Zuñiga του Goya. Σωστά;
Συμφωνώ αρκετά για τον τρόπο "περιγραφής" των παιδιών στον καμβά από τον Goya.

Μόλις είδαμε τον πίνακα, ξαφνιαστήκαμε. Δώσαμε παραγγελία στο ζωγράφο! Και μ' αρέσει που ο καθιστός Pedro (που συνδέθηκε με μένα) έγινε διευθυντής του Prado!

Χαιρετώ!

sot said...

Να κι η Χουακίνα !!!

Πολύ χαρακτηριστικά και τα αντικείμενα που κρατούν τα πρόσωπα του πίνακα.

Νίκος Κ. said...

δε κατάφερα να πάω στην έκθεση..

Η μεγάλη μέρα φτάνει!!!

Antoine said...

sot,

Χα! Μου αρέσει αυτή η οικογενειακή συνεστίαση στον πίνακα! Εξάλλου φαντάζομαι ότι ο δούκας θα ήταν πολύ απασχολημένος για να βλέπει τα παιδιά του...

Χαιρετώ!

Antoine said...

Νίκο Κ.,

Δεν πήγες!!!! Εντάξει, δεν έγινε και κάτι τρομερό...
Πλησιάζει και θα... περάσει!

jimanant said...

Μπα δεν πλησιάζει τελικά...

L' Aesthéte Soleil said...

Παρόλο που τα περισσότερα από τα στοιχεία και τις πληροφορίες που παραθέτεις τα γνώριζα, απόλαυσα ιδιαίτερα το κείμενο. Δεν είμαι λάτρης του Goya αλλά όποια πληροφορία έχεις είναι πάντα καλοδεχούμενη. Να είσαι καλά antoine!

Antoine said...

L' Aesthéte Soleil,

Αλήθεια τα γνώριζες; Επιβεβαιώνεις λοιπόν για ακόμη μια φορά ότι είσαι λάτρης της τέχνης.
Πιστεύω ότι πρέπει να αποκτούμε μια καθολική γνώση. Γι' αυτό και επιλέγω πολλούς και διαφορετικούς ζωγράφους, από τους οποίους μερικούς δεν τους έχω σε εκτίμηση. Εγώ τον Goya τον συμπαθώ αρκετά, ωστόσο δεν τον κατατάσσω στην αγαπημένη μου πεντάδα. Αλλά μαθαίνουμε και αυτό είναι ευχάριστο!

Χαιρετώ, κύριε Αισθητιστά!

mystery girl said...

Συγχαρητήρια για το πρώτο βραβείο. Χαίρομαι που η νίκη σας ήταν η αφορμή για να επισκεφτώ και να γνωρίσω το υπέροχο blog σας. Καλή συνέχεια και πάντα επιτυχίες.

Antoine said...

mystery girl,

Καλωσήλθες στη Χουακίνα! Σ' ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια και σε περιμένουμε συχνά εδώ!
:)

Categories