August 13, 2007

Picasso, Η βασιλισσα Ιζαμπώ


Pablo Picasso, H Βασίλισσα Ιζαμπώ, 1909
Oil on oilcloth, 92 x 73 cm
The Puskin State Museum of Fine Arts, Moscaw

Η διάβαση από τον πρωτοκυβισμό στην αναλυτική έκφραση πραγματοποιείται μέσω του κατακερματισμού των φυσικών μορφών, της εξάλειψης των καμπύλων γραμμών και του περιορισμού της χρωματικής κλίμακας στις αποχρώσεις του γκρίζου. Ο Πικάσο οδηγεί τον κυβισμό σε μεγάλη καθαρότητα που φθάνει στα όρια της αφαίρεσης.


Όσον αφορά τον παρουσιαζόμενο πίνακα, Η Βασίλισσα Ιζαμπώ παρουσιάζει ακόμη κάποια μεταβατικά στοιχεία, αν και η αρχή της αποδόμησης των φυσικών εικόνων και της ελεγχόμενης αναδόμησής τους σε πρωτοκυβιστικές δομές είναι αρκετά έκδηλη. Η χρωματική ποικιλομορφία του πίνακα είναι εντυπωσιακή, καθώς και η τονικότητά του αρκετά λαμπερή. Στο ύφασμα του πετάσματος διακρίνεται μια απαλότητα, χαρακτηριστικό που αντιτίθεται στην τραχύτητα των περιγραμμάτων της ενδυμασίας. Ωστόσο, η γυναικεία μορφή ελαφρύνεται μέσω των ελικοειδών σχημάτων του φορέματός της.


Το φόντο του πίνακα αξίζει να σχολιαστεί. Το δοχείο με τα φρούτα στα αριστερά σχεδιάζεται με καμπύλες γραμμές αποφορτίζοντας το έργο, ενώ η επίπεδη επιφάνεια του επίπλου πίσω από τη γυναίκα γίνεται εμφανής στο θεατή, παραβαίνοντας ο Πικάσο έτσι τους κανόνες της προοπτικής.

24 σχόλια/comments:

Antoine said...

Είχα πάρει την απόφαση να μην αναρτήσω ξανά πίνακα της εβδομάδας. Ωστόσο, ξεπετάχτηξε από μέσα μου η ανάγκη να το κάνω. Τελικά, βλέπω την Βασίλισσα Ιζαμπώ του Πικάσο και λέω: "Antoine (καλά, δεν είπα το καλλιτεχνικό μου, αλλά...), αυτός ο πίνακας πρέπει να σχολιαστεί. Κι έτσι έγινε.

Ο Πικάσο δεν αρέσει σε πολλούς και μπορώ να πω ότι ούτε και εγώ ενθουσιάζομαι ιδιαίτερα. Εντούτοις, όλοι πρέπει να γνωρίζουμε καλλιτεχνικά ρεύματα και χαρακτηριστικούς πίνακες μεγάλων ζωγράφων. Και ο Πικάσο υπήρξε σημείο σταθμός στην εξέλιξη της ζωγραφικής.

dyosmaraki said...

Καλά μόλις επισκέφτηκα εγώ την σελίδα πέρασαν από το μυαλό σου antoine τέτοιες σκέψεις να μην αναρτήσεις ξανά πίνακα εβδομάδας? Πάνω που με ενέπνευσες να ακολουθήσω τα χνάρια σου.....με έναν άλλον τρόπο βέβαια αλλά δεν παύει να με ενέπνευσες εσύ με την προτροπή σου. Βέβαια με αφορμή έναν πίνακα του Γύζη είπα να "ζωγραφίσω μια ιστορία".......Υπόσχομαι να γράψω περί τέχνης Γύζη προσεχώς με αντάλλαγμα να υποσχεθείς πως θα συνεχίσεις και εσύ αυτήν την πολύ αξιόλογη προσπάθεια!
Οσο για το σημερινό post έχεις δίκιο πως ανεξάρτητα από τις προσωπικές μας προτιμήσεις θα πρέπει τουλάχιστον να γνωρίζουμε τους σταθμούς εξέλιξης της τέχνης. Και ο Πικάσο αποτέλεσε πράγματι σταθμό.

Antoine said...

Είδες... η αδιαφορία μου όρια δεν έχει!

Η αλήθεια είναι πως σκεφτόμουν και εγώ να κάνω ένα αφιέρωμα στο Γύζη, αλλά εφόσον εσύ τον εξέφρασες πρώτη δημοσίως, σου παραχωρώτω το δικαίωμα.

Ωστόσο, έχω ήδη αναρτήσει ένα ποστ σχετικό με το Γύζη. Έχω γράψει διάφορα βιογραφικά και επιπλέον έχω χωρίζει τους πίνακές του σε κατηγορίες ανάλογα με το θέμα. Αν δεν το έχεις επισκεφθεί να τον κάνεις σύντομα. Θα το βρεις στος ζωγράφους.

Οι πίνακες μάλιστα είναι σε μεγάλη ανάλυση.

balabala bambaluna ( pink, of course ) said...

antoine και υπολοιπη παρεα, διαβασα για σας τα καλυτερα λογια απο την Εροεσσα. μου αρεσετε παρα πολυ. οπως παρα πολυ που ασχολειστε και με βυζαντινα και θρησκευτικα θεματα. να ειστε παντα καλα και να περνατε θαυμασια και γεματοι ωραιες εμπνευσεις.
εγω κανω κλασιkα νυχτερινες βολτες, μετα τα μεσανυχτα, ως το πρωι, σε γνωστους και αγνωστους μπλογκερς, και σιγουρα θα ξαναπερασω.
balabala bambaluna

Antoine said...

balabala bambaluna,
είμαι της άποψης ότι το Βυζάντιο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής ιστορίας και επίσης ότι η βυζαντινή τέχνη είναι υψηλού επιπέδου. Η κοινωνία δυστυχώς θέλει να περιθωριοποιήσει το Βυζάντιο και εμένα προσωπικά δε μου αρέσει. Θα προσπαθήσω να αντισταθώ!

...

Horace said...

Για τον picasso υπάρχουν πολλά να ειπωθούν..
Και εγώ πίστευα ότι δεν ενθουσιαζόμουν ιδιαίτερα αλλά και πάλι.. σε τόσους πίνακες ανάμεσα στις περιόδους μπορεί να βρεις κάτι να σε αγγίζει..

Κάτι άλλο ήθελα να σχολιάσω όμως, βασισμένη στην κριτική σε ένα μάθημα τέχνης στη σχολή μου..
Μ αρέσει να "κρίνω" με βάση αυτά που σου ξυπνάει ο κάθε πίνακας.. όπως με το τι συναισθήματα σου προκαλεί η φιγούρα της βασίλισσας. Αξίζει το ίδιο με την παρουσίαση του έργου ίσως και παραπάνω.. Δεν ξέρω, μπορεί και να διαφωνείς!

Η προσπάθεια και η ενασχόληση σου πάντως είναι αξιέπαινη..

πολλά φιλιά..

Antoine said...

Horace,

Εν μέρει είσαι σωστή, αλλά προσωπικά μ' αρέσει να δίνω έναν αντικειμενικό σχολιασμό των πινάκων. Βεβαίως, για επιλεχθεί ένας πίνακας αυτομάτως σημαίνει πως μου έχει κάνει εντύπωση και τον θεωρώ άξιο λόγου.

Αλήθεια, τι σχολή εννοείς;

Talisker said...

Καλη επιλογη Antoine..η Ιζαμπω.
Απο τα εργα του Picasso (τον οποιο θεωρω λιγο υπερτιμημενο)...
μου αρεσουν παρα πολυ σχεδον ολα της Γαλαζιας Περιοδου..


Μικρης σημασιας λεπτομερεια ..
το οτι τα ζωγραφισε σε γαλαζιους τονους γιατι ηταν το φτηνοτερο χρωμα και το μονο που ειχε διαθεσιμο σε χρονια πενιχρα!

Antoine said...

Και εγώ προτιμώ τη Γαλάζια Περίοδο του Πικάσο. Δεν το ήξερα ότι η επιλογή του γαλάζιου χρώματος ήταν για οικονομικούς λόγους. Είχα την εντύπωση ότι ζωγράφιζε σε αυτούς τους τόνους, διότι πενθούσε ένα φίλο του.

Και εγώ θεωρώ τον Πικάσο λίγο υπερτιμημένο, αλλά πιστεύω πως συμβαίνει αυτό, επειδή ήταν σύγχρονος της εποχής μας. Προσωπικά θεωρώ το Σαγκάλ πολύ καλύτερο.

Talisker said...

To diabasa prin xronia ayto se mia aytobiografia...nai symfwnw ..m 'aresei kai mena o Chagall , apla o P.P.eixe nomizw megalytero fasma kai kai areze se perissoteroys me diaforetikes kliseis.

Antoine said...

Προφανώς Talisker. Εξάλλου ο Πικάσο είχε λάβει μέρος και στο περιβόητο Συνέδριο των Διανοουμένων για την Ειρήνη στο Βορτσλαβ της Πολωνίας, τον Αύγουστο του 1948. Επίσης, ήταν ένας εκ των δύο ζωγράφων -ο άλλος είναι νομίζω ο Γκωγκέν- που αξιώθηκε να δει έργα του στο Λούβρο ενόσω ζούσε. Γενικά, ο Πικάσο, όπως είπες, είχε μεγάλο ρεύμα.

Horace said...

κοίτα βασικά δεν είναι σωστό ή λάθος απλά κρίνεις ή παρουσιάζεις με διαφορετικό άξονα.

σχολή.. επικοινωνίας και μμε
στο πανεπιστήμιο αθηνών.

Antoine said...

Δε διαφωνώ. Κάθε άνθρωπος έχει ένα μοναδικό τρόπο σκέψης και η προσέγγιση των θεμάτων που τον απασχολούν γίνεται με διαφορετικό τρόπο.

Καλά τα λέω, Horace;

ΕΡΟΕΣΣΑ said...

ΚΑΛΗΣΠΕΡΙΖΩ ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΤΗΣ ΧΟΥΑΚΙΝΑ...ΕΜΕΝΑ Ο ΠΙΚΑΣΟ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΠΕΡΑΝ ΤΗΣ ΓΑΛΑΖΙΑΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ...ΗΤΑΝ ΕΦΕΥΡΕΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΒΙΣΜΟΥ,Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΔΙΟΦΥΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΚΑΝΕ ΑΓΑΠΗΤΟ ΣΤΟ ΕΥΡΥ ΚΟΙΝΟ...ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΟΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΝ, ΓΙΑΤΙ ΔΕ ΒΛΕΠΟΥΝ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΔΙΟΛΟΥ ΙΜΠΡΕΣΣΙΟΝΙΣΜΟ...ΚΙ ΟΜΩΣ! Η ΓΑΛΑΖΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΠΟΔΥΚΝΕΙΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ...
ΕΠΙΣΗΣ, ΚΑΝΩ ΕΚΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ BALABALA...ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΣΟΥ, ΚΑΘΗΛΩΘΗΚΑ! ΤΙ ΜΕΛΩΔΙΑ, ΤΙ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ! ΛΕΣ ΜΕ ΔΙΑΒΑΣΕΣ, ΜΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΣΤΗΘΕΙ...ΘΑ ΧΑΡΩ ΝΑ ΣΕ ΓΝΩΡΙΣΩ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΜΟΥ...ΕΓΩ ΣΟΥ ΕΣΤΕΙΛΑ ΣΧΟΛΙΟ, ΜΑ ΑΠΕΤΥΧΕ (ΜΑΛΛΟΝ!) Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ...
ΣΑΣ ΑΣΠΑΖΟΜΑΙ ΟΛΟΥΣ ΕΔΩ...ΚΑΛΟ ΣΑΣ ΑΠΟΓΕΥΜΑ...

Antoine said...

Ωραία, τώρα γνωρίζω ότι σου αρέσει και ο Πικάσο. Αλήθεια, ποιος είναι ο αγαπημένος σου πίνακας; Ελπίζω να μου πεις σύντομα.

Το blog της Balabala Bambaluna όντως είναι πολύ ιδιαίτερο. Της το έχω πει και εγώ.

:-)

Horace said...

νομίζω καλά τα λες..
Θα ήθελα πάρα πολύ να μάθω τις σκέψεις σου πάνω στον πίνακα.
Σε αυτόν ή κάποιον άλλο...

πολλά φιλιά!

Antoine said...

Horace,
είναι κάτι που ετοιμάζω και θα το δεις σύντομα. Κάθε πίνακας, κάθε έργο τέχνης, μου ξυπνάει διαφορετικά συναισθήματα -και νομίζω πως δεν είμαι ο μόνος.

Ωστόσο, με τον Πικάσο είναι λίγο διαφορετικά. Λίγα έργα του μπορώ να πω ότι με συγκινούν, αλλά η Βασίλισσα Ιζαμπώ είναι ένα από αυτά. Είναι λίγο νοσταλγική, ιδιαίτερη, αρχοντική.

Εσύ τι σκέφτεσαι;

EROESSA said...

ΚΑΤΑΡΧΗΝ ΔΙΟΡΘΩΝΩ ΣΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΟ:ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ...
ΑΠΟΡΩ ΓΙΑΤΙ ΕΚΠΛΗΣΣΕΣΑΙ, ΠΟΥ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΚΑΙ Ο ΠΙΚΑΣΟ...ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΟΙ, ΚΥΡΙΩΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΠΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΚΥΒΙΣΜΟΥ...ΕΠΕΙΤΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΒΙΝΙΟΝ, Η ΓΚΕΡΝΙΚΑ...
ΤΗΝ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΜΟΥ...EROESSA

Antoine said...

Ε, εντάξει. Οι δεσποινίδες της Αβινιόν μου αρέσουν και εμένα υπερβολικά. Θα πρόσεξες ότι τις έχω βάλει και στον κύβο που περιστρέφεται. Και η Γκερνίκα μου αρέσει.

Θέλεις να σου στείλω μήπως κάποια έργα του Πικάσο που σου λείπουν;

eroessa said...

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΑ!
ΑΠΟ ΣΥΝΘΕΤΟ ΚΥΒΙΣΜΟ, Ο,ΤΙ ΒΡΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΠΡΟΣΔΕΚΤΟ!!!

Talisker said...

uΕδω!!οκ??
φυσικα καταλαβα τις αλλαγες ..το "εγω και το χωριο μου"
είναι απο τα αγαπημενα μου..στον πρωτο κυβο τα ηξερα ολα στον τελευταιο εχω καποια κενα ως προς τα αναγεννησιακα ...αυτα τα παχουλα αγγελουδια ολα ιδια μου φαινονται λες και ειναι του Μικαλαντζελο.
Προτεινω...να κανεις μια στηλη με ενα εργο τη φορα και να αναφερεις τεχνοτροπια περιοδο επιρροη βιογραφικα κλπ..πω θα ειναι αριστουργημα.
Οτι θες απο βοηθεια ξερεις!
(ΕΝ ΤΩ μεταξυ το μυαλο μου δουλευει μπορεις να βαζεις εναν πινακα και απο κατω οποιος ξερει να προσθετει τα σχολια του και οτι γνωριζει γι αυτον..αν και δεν ξερω κατα ποσο μπορεις να ελεγχεις την αξοπιστια.Τεσπα μια ιδεα ειναι,..)
Καλησπερα!

Antoine said...

Ο πίνακας της εβδομάδας αυτό εξυπηρετεί. Εγώ εκθέτω μία σύντομη ιστορία του πίνακα και τις διάφορες ερμηνείες του, αλλά ο αναγνώστης καλείται να σχολιάσει κι αυτός ή να εκφράσσει τα συναισθήματά του.

Τα αγγελάκια δεν είναι αγγελάκια, αλλά ο Έρωτας και η Ψυχή μωρά. Το έργο είναι του Μπουγκερώ.

Αυτό με τη στήλη που μου ανέφερες δεν το κατάλαβα αρκετά καλά. Μπορείς να το εξηγήσεις. Το έγραψες λίγο βιαστικά...

Talisker said...

Ο Ερωτας και η Ψυχη ειναι διαβολακια κι εγω δεν τα βλεπω η τσολιαδακια?:)

Antoine said...

I beg your pardon...

Categories