November 3, 2007

Diego Velazquez: Η Αφροδίτη μπροστά στον καθρέφτη


Η Η Αφροδίτη μπροστά στον καθρέφτη, 1647 - 1651
Oil on oilcloth, 122,5 x 177 cm

National Gallery, London


Ο Velazquez (Βελάσκεθ) έχει ζωγραφίσει ένα σπάνιο θέμα της ισπανικής ζωγραφικής 17ου αιώνα. Ως μοντέλο της Αφροδίτης εικάζεται πως πόζαρε η εικοσάχρονη ερωμένη του καλλιτέχνη Φλαμίνια Τρίβα κατά τη διάρκεια παραμονής του στη Ρώμη, από το 1649 έως το 1651. Η σκηνή με τον έρωτα να κρατά τον καθρέφτη μέσα από τον οποίο βλέπουμε το πρόσωπο της θεάς είναι γεμάτη αισθησιασμό και πάθος. Στο έργο του καλλιτέχνη μπορεί να διαπιστωθεί η βαθιά του μελέτη στην αρχαία πλαστική, στην αναγεννησιακή ζωγραφική, καθώς επίσης και στα νέα πρότυπα που εισήγαγε ο Καραβάτζιο. Η έντονη σωματικότητα του γυμνού, η χλωμάδα του δέρματος και το παλλόμενο ενιαίο φως διατρέχει μια σειρά καμπύλων και γραμμών, τόσο στο σώμα της Αφροδίτης όσο και στα σεντόνια του κρεβατιού.

Ο πίνακας είναι ζωγραφισμένος με μεγάλες κοφτές πινελιές, γεμάτες υλικότητα, ενώ το θέμα αντλείται από τη θεματολογία του Τιτσιάνο.
Το πρόσωπο που αντανακλάται στον καθρέφτη καταδεικνύει τη σχολαστική μελέτη του φωτός, η οποία θυμίζει τα πρότυπα των βορείων ζωγράφων της εποχής. Η θολή εικόνα στο δεύτερο επίπεδο μέσα στον καθρέφτη δημιουργεί μια σχέση ανάμεσα στο θεατή και στη θεά που του κατευθύνει το βλέμμα της. Είναι μια πρωτοτυπία που εισήγαγε ο Ισπανός ζωγράφος και χρησιμοποίησε και σε άλλα έργα του. Ο Έρωτας στα αριστερά το ένα χέρι του ακουμπά πάνω στο άλλο σταυρωτά, ενώ η παρουσία της κορδέλας συμβολίζει τη σχέση Αφροδίτης και Έρωτα, εκούσιου αιχμαλώτου της ομορφιάς της θεάς.

12 σχόλια/comments:

"Δημήτριος ο Ταξιδευτής" said...

kalo to post alla grapse mas kai gia tin politiki prosopikotita tou velazqez

Lorelei Am Rhein said...

Πολύ ωραίος πίνακας...
Νομίζω ότι ο Δημήτριος υπονοεί, ότι ο Velasquez ζωγράφιζε την ισπανική αυλή και ειδικά τις ινφάντες...
Πάντως αυτό δεν αναιρεί την τεράστια αξία του σαν καλλιτέχνη...
Φιλιά και στους 2 σας!

zero said...

Καταπληκτικο ποστ.
Οπως ολα τα δικα σου.

Antoine said...

- Οδοιπόρε Δημήτριε,

Αρχικά να σου πω ότι χαίρομαι που περνάς από τη μικρή μας Χουακίνα. Όσο για την πολιτική προσωπικότητα του Βελάσκεθ δεν μπορώ να καταλάβω τι εννοείς. Η Lucy δίνει μια εξήγηση και συμφωνώ. Σχεδόν όλοι οι μεγάλοι ζωγράφοι της εποχής του Βελάσκεθ δούλευαν με παραγγελίες!

- Ευχαριστώ Zero!

Dawkinson said...

χαίρετε!
μού αρέσει ο Βελάσκεθ. είναι παιχνιδιάρης court artist. κάνει τα δικά του χωρίς να ένοχλεί' αυτούς που τον ταίζουν (βασιλική αυλη). Χρησιμοποιεί πολύ τον καθρέφτη σα μέσω αποκάλυψης, αλλά και κωδικοποιημένης απόκρυψής (βλ. τον καθρέφτη στο βάθος τού δωματιού στην 'Ινφάντα Μαργαρίτα'! Τσα!)
Ο συγκεκριμένος πίνακας μού αρέσει γιατί φέρει ψήγματα από τη μεταγενέστερη ροκοκό ελαφρύτητα.
Πάντα να με ενημερώνεις, όπως σήμερα, γιατί πολύ αγαπάμε αυτές τις βόλτες... :)

Juanita La Quejica said...

Μην ξεχνάμε ότι τον 17ο αιώνα, υπήρξε μεγάλη πολιτική και οικονομική κρίση στην Ισπανία.
Πελάτες των ζωγράφων ήταν κυρίως οι εκκλησίες και τα μοναστήρια, γιατί οι ευγενείς και η Αυλή είχαν "ασθενήσει" από ξενομανία και προτιμούσαν αλλοδαπούς ζωγράφους. Αναγκάστηκε λοιπόν και ο Velázquez να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα της εποχής του για να επιβιώσει.
Αν και προς το τέλος του είχε γίνει έμμονη ιδέα να γίνει δεκτός στην Orden de Santiago για να αποκτήσει τίτλο ευγένειας η οικογένειά του, με αποτέλεσμα να ζωγραφίζει ελάχιστα.
Λέγεται ότι είχε ζωγραφίσει και άλλο γυμνό, αλλά δεν έχει βρεθεί μέχρι τώρα κάτι σχετικό.

Juanita La Quejica said...

Το 1914 μια σουφραζέτα έριξε 7 μαχαιριές στην Αφροδίτη, επειδή θεώρησε τον πίνακα σαν προσβολή προς την γυναίκα, ότι την παρουσιάζει αποκλειστικά σαν σκεύος ηδονής ο Velázquez.

Antoine said...

Juanita La Quejica,

(που το όνομά σου μοιάζει με της Χουακίνα μας) καλωσήλθες στο καλλιτεχνικό μας blog!

Πολύ ενδιαφέροντα όσα μας λες για το Βελάσκεθ και ιδιαίτερα το περιστατικό που αφηγείσαι με τις μαχαιριές.

Ελπίζω να μας ξαναέρθεις!

Juanita La Quejica said...

Σας διαβάζω, δεν είχε τύχει μόνο να σχολιάσω μέχρι τώρα.
Ο Velázquez είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα σε μαθήματα ισπανικού πολιτισμού, αυτό που λέμε SOS.

Θεόδωρος Α.Πέππας said...

ο καλυτερος πινακας Αφροδίτης από όλους τους αντιστοιχους (Μποττιτσέλι συμπεριλαμβανομενου) και η αποθεωση της θηλυκότητας-αυτη η λεγομενη Αφροδιτη του Rokeby

Antoine said...

Dawkinson,

Είδες! Σου έβαλα πιο πάνω για την ινφάντα Μαργαρίτα, καθώς και την ερμηνεία της. Χαίρομαι όταν συμπληρώνεις με επιπλέον σχόλια.

- - - - -

Θεόδωρε Α Πέππα,

Μεγάλη κουβέντα αυτή που είπες. Θα σηκωθούν ο Μποτιτσέλι, ο Τιτσιάνο, ο Καμπανέλ, ο Μπουγκερώ και πολλοί άλλοι από τον τάφο τους και θα σε κυνηγήσουν!
Ο Βελάσκεθ εν προκειμένω χειρίζεται αριστουργηματικά το φως και τον καθρέφτη. Είναι αναμφίβολα μεγάλος καλλιτέχνης!

μαριάννα said...

Θαυμάσια η παρουσίαση! Μπράβο! Τα είπατε όλα και στα σχόλια. Να προσθέσω μόνο ότι από την Αφροδίτη του Βελάσκεθ, εμπνεύστηκε και ο Γκόγια, που ήταν μεγάλος θαυμαστής του, τους δύο πίνακες της Μάχα. Μάχα γυμνή και Μάχα ντυμένη(Maja desnuda y Maja vestida).

Categories