June 26, 2008

Dalí, El gran masturbador


Salvador Dalí, The Great Masturbator 1929
Oil on canvas, 110 x 150 cm
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid


Αυτός είναι "Ο Μεγάλος Αυνανιστής". Ένα τερατώδες κεφάλι, κίτρινο σαν το κερί, με κλειστά τα μάτια και στηριγμένο στο δάπεδο με την τεράστια μύτη του, καταλαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα του πίνακα. Το στόμα δεν υπάρχει. Σ' αυτό το μέρος υπάρχει μια μεγάλη ακρίδα, η κοιλιά της οποίας είναι γεμάτη από μυρμήγκια. Από αυτό το πρόσωπο, που μοιάζει με έλικα ιωνικού κιονόκρανου, ξεπροβάλλει το κεφάλι και ο κορμός μιας γυναίκας, το στόμα της οποίας σχεδόν αγγίζει τα γενετικά όργανα ενός άνδρα που απεικονίζεται από τη μέση και κάτω.

Αυτός ο πίνακας παρουσιάζει ένα πυκνό ρεπερτόριο από εικόνες σε ένα παραλήρημα και οι οποίες σχετίζονται με σεξουαλικές ιεροτελεστίες, διαστροφές και συμπλέγματα που πετάγονται από το υπερρεαλιστικό σύμπαν του Dalí, αλλά και από τις θεωρίες του Freud. Ο πίνακας αναδημιουργεί την ενοχλητική ατμόσφαιρα του κόσμου των βρεφικών επιθυμιών και φόβων.



Ένα κεφάλι λιονταριού, η χαίτη του οποίου αποτελείται από φίδια, μετατρέπεται σε μια τρομακτική γοργόνα, το μυθολογικό πλάσμα που αποκεφάλισε ο Περσέας και σύμφωνα με το Freud ταυτίζεται με το φόβο του ευνουχισμού. Το απολιθωμένο κεφάλι και η σηκωμένη γλώσσα ανάμεσα στα κοφτερά αυτά δόντια εξασκούν την αντιστάθμιση των λειτουργιών και επεκτείνουν την απολιθοποίηση της γυναίκας και του άνδρα στο πλάι.

Ο Dalí μετατρέπει σε πέτρα και σπάει τη σάρκα, ενώ οι μπλε φλέβες συγχωνεύουν τη ζωή με την ακινησία. Σ' αυτό το άνυδρο τοπίο, στο βάθος του ορίζοντα, με τις ασυνάρτητες σκιές ο καλλιτέχνης προσφέρει τρεις στιγμές μια συγκεχυμένης βιογραφίας αφάνειας και καταπίεσης. Ένας ενήλικας οδηγεί ένα παιδί από το χέρι, ένας στρατιώτης περπατά και μια φιγούρα αγκαλιάζει ένα ανθρωπόμορφο βράχο.


Μετάφραση από το: Guide to the Collection του Μουσείου Reina Sofia

20 σχόλια/comments:

Antoine said...

Αρχικά να πω ότι το αφιερώνω στον καλύτερό μου φίλο και συν-blogger μου εδώ στη Χουακίνα jimanant!


Εμένα ότι Νταλί δε μου αρέσει. Με εκνευρίζει που για να καταλάβω το νόημα των έργων του πρέπει να διαβάσω μία ανάλυση, με εκνευρίζει η εμπορευματοποιημένη τέχνη του. Ο Νταλί έπαψε να δημιουργεί για τον εαυτό του και γι' αυτό ο καλλιτεχνικός κόσμος πλέον δεν τον έχει σε μεγάλη εκτίμηση.
Και που να διαβάσετε τις ερμηνείες για τα γλυπτά του... εκεί γίνεται το αδιανόητο!

Τέλος πάντων... εμένα μου άρεσε πολύ ο τίτλος γι' αυτό το έβαλα το έργο! Χα,χα!

jimanant said...

Εντάξει το έπιασα το μήνυμα... Απλά να ξέρεις μου αρέσει ο σουρεαλισμός αλλά όχι στην τέχνη!
Να μας Νταλί-πει το βύσσινο...
Ευχαριστώ πάρ'αυτά.

foibi said...

εχει καλυτερους πινακες ο Νταλι... θα μπρουσες να διαλεξεις καποιον βαση τα χρωματα ας πουμε και οχι τον τιτλο...
εξαλλου οταν βλεπεις ενα πινακα δεν προσπαθεις να καταλαβεις τι εννοει ο καλλιτεχνης, αλλα τον βλεπεις για δικη σου ευχαριστηση. ο καθενας εκλαμβανει διαφορετικα ενα εργο τεχνης.

το φτυαράτσι said...

Σου τη δίνει αλλά τέλεια απέδοσες την ανάλυση!!!
Την κουλησπέρα μου!!!

Akon said...

Πολύ ωραία τον παρουσίασες τον πίνακα, αλλά μου τη σπάει λίγο ο τίτλος του, λολ!

Antoine said...

jimanant,

Χαίρομαι που αποδέχεσαι τον τίτλο! Σ'αγαπώ βλαμμένο που μακάρι να μη σε γνώριζα ποτέ!

Antoine said...

foibi,

Όπως λέω, άλλωστε, ο Νταλί δε μου αρέσει και δεν τον συμπαθώ ως καλλιτέχνη. Μου άρεσε ο τίτλος του απλώς και τον αφιέρωσα στον αδελφό σου, γιατί ξέρει αυτός... Οπότε μην περιμένεις περισσότερο Νταλί στη Χουακίνα.

Antoine said...

Φτυαράτσι,

Καλή είναι, αλλά η συγκεκριμένη ερμηνεία δεν είναι δικιά μου. Αν δε μου αρέσει ένας καλλιτέχνης, δεν έχω έμπνευση.

Σ' ευχαριστώ!

Antoine said...

Akon,

Μα ό,τι αξίζει ο τίτλος είναι!

"Ο Μεγάλος Αυνανιστής"... τέλειο!

~~~...~~~ said...

poli kalos o dali , panta exoyn endiaferon oi pinakes toy. vraio post!!

Antoine said...

@κρασι & νερο στα ονειρα μας,

Ο συγκεκριμένος έχει αρκετό ενδιαφέρον!

Σε χαιρετώ!

Εαρινή Συμφωνία said...

Μια χαρά η ανάλυση, γιατρέ μου. Αντε, να έρθεις και από εδώ, έχει Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη. Εχει και σαμπάνιες για τα επινίκεια. Φιλιά σε όλη την παρέα, πάω Σμύρνη και επιστρέφω 2 Ιουλίου. Κανονίστε!!!!

sot said...

Με ζωγράφους σαν το Νταλί είναι αρκετά χρήσιμη η βοήθεια του τίτλου, που είτε μας αρέσει είτε όχι στη συγκεκριμἐνη περίπτωση είναι το ίδιο εντυπωσιακός με το έργο.

mahler76 said...

πΩς ένας γιατρός έχει τέτοια γνώση πάνω στην τέχνη δεν το έχω καταλάβει...

entelech1a said...

Και εγω ζωγραφιζω!

Χιονισμενα τοπια..

Antoine said...

Εαρινή Συμφωνία,

Ας είναι καλά ο οδηγός του Reina Sofia! Όσο για το Γκόγια είναι στο πρόγραμμα...

Antoine said...

mahler76,

Χα,χα! Είδες πώς είναι καμιά φορά...

Antoine said...

sot,

Κάθε άνθρωπος έχει ένα προσωπικό γούστο. Ο Νταλί είναι αναμφισβήτητα εντυπωσιακός, ωστόσο, αφού γνώρισα καλύτερα τον καλλιτέχνη, δεν τον συμπάθησα. Υπερρεαλιστές όπως ο Μαγκρίτ και ο Ντε Κίρικο είναι κατ' εμέ καλύτεροι.

Χαιρετώ!

Antoine said...

entelech1a,

Χιονισμένα τοπία, ε; Να υποθέσω ότι είσαι εμπνευσμένη από τα χιονισμένα τοπία των μεγάλων Γάλλων ιμπρεσιονιστών; Τα πιο εντυπωσιακά τα έχει ζωγραφίσει ο Σισλέ.

Χαιρετώ!

jimanant said...

Antoine
Πρώτα απ΄όλα δεν αποδέχομαι το τίτλο(από που το συμπέρανες; Απορώ για την κριτική σου ικανότητα!) και δεν σου επιτρέπω να αφήνεις υπονοούμενα. Δεύτερον Εσύ είσαι βλαμμένο και φαίνεται από τις πράξεις σου...
Υ.Γ1 άργησα να σου απαντήσω όχι επειδή δεν ήξερα τι να σου πω αλλά γιατί δουλεύω και δεν έχω πολύ χρόνο να ασχοληθώ με το διαδίκτυο.
Υ.Γ2 Θα μαλώσουμε άγρια κάποια μέρα αυτό να το θυμάσαι!

Categories