July 15, 2007

Impressionism

Ο Ιμπρεσιονισμός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζωγραφικά κινήματα το οποίο εκδηλώθηκε και αναπτύχθηκε κυρίως στη Γαλλία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Αργότερα, το κίνημα του ιμπρεσιονισμού επεκτάθηκε και στη μουσική. Οι οπαδοί του επιθυμούσαν να εκφράσουν τη γενική ατμόσφαιρα ή την εντύπωση που προκαλείται από μια σκηνή ή ιδέα, αρχίζοντας από την άμεση δομή και θεματολογία των παλαιότερων ρομαντικών ή ρεαλιστών ζωγράφων.




Το ιμπρεσιονιστικό κίνημα., ωστόσο, ως ομάδα καλλιτεχνών που φιλοτεχνούσε πίνακες με συγγενική τεχνική εμφανίζεται ανάμεσα στο 1867 και στο 1886. Το χαρακτηριστικότερο γνώρισμα του ιμπρεσιονισμού ήταν η προσπάθεια να αποδώσουν αντικειμενικά τη φευγαλέα στιγμή της ορατής πραγματικότητας, χρησιμοποιώντας συνήθως ως μέσο το καθαρό φως. Συνεπώς, δημιουργήθηκε μια ομάδα καλλιτεχνών των οποίων η τεχνική απομακρυνόταν όλο και περισσότερο από τον ακαδημαϊσμό των προηγούμενων ετών με κυριότερους αντιπροσώπους τους Κλωντ Μονέ (Claude Monet), Εντουάρ Μανέ (Édouard Manet), Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ (Pierre Auguste Renoir), Καμίγ Πισαρό (Camille Pissarro), Εντγκάρ Ντεγκά (Edgar Degas), Φρεντερίκ Μπαζίγ (Frédéric Bazille), Γκουστάβ Καϊγμπότ (Gustave Caillebotte), Αλφρέ Σισλέ (Alfred Sisley), Μπερτ Μοριζό (Berthe Morisot) και Αρμάν Γκιγιωμέν (Armand Guillaumin).


Οι καλλιτέχνες αυτοί δυσφορούσαν με τους περιορισμούς της ακαδημαϊκής διδασκαλίας που το 19ο αιώνα είχε διαπλάσει το αίσθημα του ωραίου και να αποδέχεται μόνο τον στομφώδη ιστορικισμό, την αισθηματολογία και την επανάληψη καθιερωμένων μορφών. Προς το τέλος όμως της δεκαετίας του 1860, ο Μανέ θα ανακλάσει μία νέα αισθητική που θα γίνει αργότερα η κατευθυντήρια δύναμη του ιμπρεσιονισμού και που για πρώτη φορά απελευθέρωνε τον καλλιτέχνη από τη δέσμευση προς τα θέματα που όφειλε να αναπαραστήσει. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι πίνακες του Μανέ, όπως η Ολυμπία ή το Πρόγευμα στη Χλόη, είχαν αντιμετωπιστεί με χλευασμό από τους ακαδημαϊκούς κύκλους της εποχής.


Την ίδια εποχή οι Μονέ, Ρενουάρ, Πισαρό, Σισλέ και Μπαζίγ, ζωγραφίζοντας τοπία, αναζητούσαν έναν αμεσότερο τρόπο να αποδώσουν το λαμπερό φως και τα χρώματα. Το δρόμο άνοιξε ο Μονέ με το εξαιρετικά ευαίσθητο μάτι του. Έτσι απελευθερωμένοι χάρη στους πειραματισμούς του Μανέ της «καθαρής ζωγραφικής», αναζήτησαν φωτεινότερα θέματα περιθωριοποιώντας συνήθως το φιλολογικό ή συγκινησιακό χαρακτήρα τους. Ως αποτέλεσμα οι πίνακές του έγιναν με το χρόνο συνεχείς επιφάνειες καθαρού φωτός. Εντούτοις, υπήρχαν και εξαιρέσεις, όπως ο Ντεγκά, ο οποίος δε συνέθετε με το χρώμα αλλά με τη γραμμή. Η κυριότερη σχέση του Ντεγκά με τον ιμπρεσιονισμό ήταν η ευκολία του να υποκαθιστά τη συμβατική παρουσίαση του θέματος με μια ανέμελη ειλικρίνεια που θύμιζε φωτογραφία.


Το 1874 η ομάδα παρουσίασε την πρώτη της έκθεση ανεξάρτητα από το επίσημο Σαλόν της Γαλλικής Ακαδημίας η οποία είχε απορρίψει τα περισσότερα έργα τους. Μέχρι το 1886, το έτος δηλαδή που η ιμπρεσιονιστική ομάδα διαλύθηκε, είχαν παρουσιαστεί συνολικά επτά εκθέσεις. Οι περισσότεροι ζωγράφοι επιθυμούσαν διακαώς να ξεπεράσουν τα αισθητικά όρια του κινήματος.

Choose an impressionist painter:

Claude Monet
Édouard Manet
Edgar Degas
Pierre Auguste Renoir
Camille Pissarro
Frédéric Bazille
Gustave Caillebotte

Berthe Morisot



The Post-Impressionists


Στη σύντομη ζωή του ο ιμπρεσιονισμός έχει να παρουσιάσει εξαιρετικά δείγματα τέχνης, αλλά ταυτόχρονα αποτέλεσε την αφετηρία για τους λεγόμενους Μετα-ιμπρεσιονιστές (Post-impressionists), όπως ο Βίντσεντ Βαν Γκογκ, ο Πωλ Σεζάν, ο Πωλ Γκωγκέν, Ο Τουλούζ Λωτρέκ και ο Κλωντ Σερά.


Paul Gauguin

Paul Cézanne


Vincent Van Gogh


Toulouze Lautrec

4 σχόλια/comments:

Lorelei Am Rhein said...

Antoine μου,

είμαι ιδιαίτερα ευτυχισμένη γιαυτό σου το ποστ και το slide!

Όταν μάλιστα μόλις πριν λίγες μέρες θαύμασα από κοντά πίνακες του Μονέ, του Βαν Γκονγκ, του Ματίς, του Γκωγκέν, του ΚΑΡΑΒΑΤΖΙΟ, του θεοτοκόπουλου και πολλών άλλων μεγάλων ζωγράφων στο Ερμιτάζ!

Οι φωτογραφίες εκεί βγήκαν με μεγάλη προσοχή, γιατί απαγορεύεται το φλας!
Σε μερικές, όμως δεν μπόρεσα να το αποφύγω!
Φιλιά!

Antoine said...

Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο χαρούμενος είμαι για σένα! Ελπίζω να καταφέρω να πάω και εγώ μια μέρα κι ας είναι μόνο για να δω το Ερμιτάζ (και το ανάκτορο του Μέγα Πέτρου)...

Μου πήρε αρκετό χρόνο για να κάνω αυτό το αφιέρωμα, οπότε σε παρακαλώ, αν γνωρίζεις κάποιον που ενδιαφέρεται, πες του να έρθει να το δει. Νομίζω πως είναι αξιόλογο.

yiaNNis said...

BRAVO ANTOINE!!!!!!! PARA POLI KALI DOULIA EKANES! DEN EXO LOGIA... BRAVO....

Helena said...

Ο Antoine όπως και ο jimanant θα επιστρέψουν κόντα μας το Σάββατο. yiaNNi ο Antoine σε ευχαριστεί εκ μέρους μου. Είναι ιδιαίτερα χαρούμενος που η προσπάθειά του αυτή επιβραβεύεται με αυτον τον τρόπο!!!

Categories