Gustave Moreau, Ορφέας, 1865Ελαιογραφία σε ξύλο, 154 x 99,5 εκ.
Ο Γκουστάβ Μορό αφηγείται στον πίνακά του το γνωστό μύθο της θανάτωσης του Ορφέα από τις Βάκχες, καθώς ο μυθικός μουσικός και ποιητής αρνήθηκε τον έρωτά τους. Ο ζωγράφος δεν επικεντρώνεται στη δραματική σκηνή της θανάτωσης του Ορφέα και αυτή είναι η πρωτοτυπία του. Προτιμά να απεικονίσει την ανεύρεση του κεφαλιού και της λύρας από μια νεαρή Θρακιώτισσα που είχαν πετάξει στο ποτάμι οι Βάκχες.
Η επιλογή της σκηνής, καθώς και το ύφος, η ατμόσφαιρα, το τοπίο, τα χρώματα διατυπώνουν την πολύπλοκη σύνθεση του έργου αυτού, του οποίου η τεχνοτροπία ξεφεύγει από τα υπάρχοντα ρεύματα της εποχής του. Ο Μορό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο τελευταίος ρομαντικός και ο πρώτος συμβολιστής. Η ζωγραφική του είναι τόσο αυτόνομη που πολλοί την θεωρούν καθαρά συμβολική, αν και ο καλλιτέχνης υπήρξε καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών, επομένως ανήκε στους συντηρητικούς κύκλους.
Στη σκηνή υπάρχει η ανησυχία, η επιθυμία εξερεύνησης των βαθύτερων και σκοτεινότερων πτυχών της ψυχής,. Το πνεύμα αυτό, προερχόμενο από το ρομαντισμό, θα χαρακτηρίσει όχι μόνο το συμβολισμό αλλά και μοντέρνα ρεύματα, όπως τον υπερρεαλισμό. Το φόντο, που θυμίζει εκείνο των πινάκων του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, είναι μαγευτικό με διαβαθμίσεις του σκότους και του φωτός, ενώ το κεφάλι του Ορφέα που έχει γίνει ένα με τη λύρα συμβολίζει την ένωση με την τέχνη του.
Ο πίνακας εκτίθεται στο Μουσείο Ορσέ, Παρίσι.
Πηγή: Μεγάλα Μουσεία, Παρίσι - Μουσείο Ορσέ, Electa 2006
5 σχόλια/comments:
Ο Συμβολισμός αποτελεί ένα από τα συμπαθέστερα ζωγραφικά κινήματα τόσο για τα ελεύθερα και αλληγορικά θέματά του όσο και για τη μείξη των χρωμάτων του . Είναι ένα κίνημα-συνέχεια του Ρομαντισμού που έρχεται σε αντιδιαστολή με τον ακαδημαϊκό και ανελεύθερο Ρεαλισμό.
Όσον αφορά τον πίνακα της εβδομάδας οφείλω να πως με έχει γοητεύσει. Τα χρώματα, το θέμα -έχω μία αδυναμία στα μυθολογικά θέματα- όλα σ' αυτόν τον πίνακα είναι ξεχωριστά. Ο Ορφέας, τέλος, ενώνεται με ό,τι περισσότερο αγαπά, την τέχνη του.
Δεν τον γνώριζα τον συγκεκριμένο πίνακα. Όμως πιστεύω ότι είναι εξαιρετική περίπτωση ενός "καθαρού" ζωγράφου. Μ' αρέσει - πέρα από την τεχνοτροπία, τα χρώματα και γενικώς τη ζωγραφική μαεστρία του καλλιτέχνη - για έναν επιπλέον λόγο: η διαπραγμάτευση ενός θέματος
που αγγίζει τη θεατρική τέχνη.
Ο μύθος της θανάτωσης του Ορφέα από τις Βάκχες, και η απεικόνιση της ανεύρεσης του κεφαλιού και της λύρας από μια νεαρή Θρακιώτισσα που είχαν πετάξει στο ποτάμι οι Βάκχες...
Μπράβο Antoine για την επιλογή, που ουσιαστικά εντάσσεται σ' ένα πρόγραμμα, θα 'έλεγα σπουδής της ζωγραφικής.
Όπως θα έχετε καταλάβει όσοι αφήνετε τα σχόλιά σας στο "πίνακα της εβδομάδας", η επιλογή του εκάστοτε έργου δεν είναι τυχαία. Ξεκινήσαμε με Μποτιτσέλι, δηλαδή Αναγέννηση, έπειτα Μπαρόκ με Καραβάτζιο, μετά Μανιερισμό με Ελ Γκρέκο. Ακολούθησε ο Κλιμτ με την Αρ-Νουβώ και τώρα είναι ο Μορό με το Συμβολισμό
Δεν τα τοποθετώ χρονολογικά τα έργα. Η σειρά αυτή των πινάκων δεν είναι και χρονική τους εμφάνιση στην Ιστορία της Τέχνης. Αυτό που επιθυμώ είναι να γνωρίσουμε τα καλλιτεχνικά ρεύματα και να τα μελετήσουμε.
Κάνετε πολύ σπουδαία δουλειά και ως προς τα θέματα αλλά και ως προς τον τρόπο που τα παρουσιάζετε. Είναι πολύ ελπιδοφόρο αυτό. Σας αξίζει μια θέση στα αγαπημένα μας Blog
Σ' ευχαριστώ εκ μέρους όλων. Η καλή δουλειά ευελπιστώ να συνεχιστεί...
Post a Comment